Die Apokalyptischen Reiter - Der Rote Reiter

Der Rote Reiter

Genre:Melodisk Death Metal
Antal numre:13

Tysk musik med international appel

Tysklands ”grand old men” inden for melodisk dødsmetal har i sommer udgivet et nyt album, Der Rote Reiter. Albummet bygger på det blandede fundament, som Die Apokalyptischen Reiter (de apokalyptiske ryttere) har opbygget siden starten af 00'erne, hvor de forlod den rendyrkede ekstremmetal til fordel for en mere melodisk og eksperimenterende stil. Med deres efterhånden velkendte blanding af et virvar af genrer, bevæger bandet sig længere og længere op ad hitlisterne.

Robust galop gennem genrekaos

Med den ene lækre sammensætning efter den anden bevæger Der Rote Reiter sig gennem genrelandskabet. Udover metalcore-elementerne på første sang, ”Wir Sind Zurück”, bruges også stiltræk fra swing, death, folk, tysk industrial, og symfonisk metal. På bandets Facebook-side står blandt andre Amon Amarth og Rammstein nævnt som inspirationskilder, hvilket tydeligt høres i andet nummer, titelsangen ”Der Rote Reiter”. Sangen indledes med underlægningsmusik, der brat afbrydes af et knusende riff og dyb growlvokal i bedste melodeath-stil. Efter omkring to minutter kommer det første af mange stilskift, der optræder på pladen; de tordnende trommer falder til ro og afbrydes af en dyster, Till Lindemann-agtig vokal. Det er nogle store, stærke skift, men sangene hænger alligevel godt sammen.

Når et album strækker sig over så mange sange som Der Rote Reiter gør, kan man som anmelder typisk lede efter fyldsangene, som albummet kunne have været foruden. Dette er dog på ingen måde aktuelt for Der Rote Reiter, der både holder et højt niveau og varierer sangskrivningen hele vejen i gennem. Hastigheden falder lidt mod slutningen af albummet, men det gør kraften ikke, og det er tydeligt, at bandet både musikalsk og lyrisk har noget på hjerte i hver eneste sang. Det lyriske kræver selvfølgelig nogle tyskkundskaber for at få det hele med (selvom en tur på Google Oversæt afslører det meste), men sproget bruges på alle de rigtige måder, så sangene sagtens kan høres af et internationalt publikum - ligesom Rammstein og Die Toten Hosen har forstået det, og helt uden de akavede associationer, nogle forbinder med tysk musik.

Man efterlades hungrende efter mere oven på den røde rytters ridt; folkemusikken på ”The Great Escape” og ”Brüder auf Leben und Tot” giver lyst til mere folk, ligesom ”Hört Mich An” og ”Ich Nehm dir deine Welt” lader bandets mørke side trænge ind under huden. Lige meget hvilken genre, der er gang i, er de klassiske heavyinstrumenters riffs og rytmer lækre og gennemførte, men alligevel er der overskud til at fyre masser af alternative instrumenter og eksperimenter ovenpå, så musikken på intet tidspunkt er kedelig at lytte til.

Hör es dir an!

Albummet er en milepæl for Die Apokalyptischen Reiter og giver metalverdenen et utroligt velkomponeret album, der viser at det engelsk sprog ikke har monopol på god heavymusik. Produktionen er rykket et niveau op i forhold til tidligere albums, så genrekaosset kommer ud af højtalerne med professionel, moderne kvalitet. Og når albummet først har fået fat, ender det helt sikkert med at man skråler med på ”Auf Und Nieder” trods sprogbarrieren.

1. Wir Sind Zurück
  2. Der Rote Reiter
  3. Auf Und Nieder