Dark Sermon - In Tongues

In Tongues

Genre:Metalcore
Spilletid:45.53

Teknisk, brutalt debut angreb fra unge Dark Sermon fra legendariske Tampa, Florida. Moderne death metal/death core af en absolut kvalitativ kaliber.

Når man som Dark Sermon kommer fra Tampa, Florida USA træder man i nogle af de aller størstes fodspor. Obituary, Morbid Angel og Deicide hvis man bare skulle nævne nogle af de aller mest legendariske fra området. Det at bandet kommer fra dette område har nok mere nostalgisk værdi end egentlig relevans for tilgangen til dem. De var alle børn da ovennævnte bands startede deres karriere op og der er sket mangt og meget siden hen på metal scenen, men en fælles nævner er dog evnen til at komponere et sammenhængende udtryk og holde kvaliteten høj. In Tongues ,lægger i sig i sit lydbillede, klods op af den gennemsnitlige lyd på den moderne death metal/death core scene anno 2013, og på trods af den høje musikalske kvalitet fra den Amerikanske quintet, er der ikke de helt store overraskelser at finde. Albummet er præget af de, efterhånden trættelige, breakdowns der gør det meget svært at skelne bands inden for scenen fra hinanden, men det er jo en individuel smagssag, mange bands har jo bygget hele deres lyd op omkring dette fænomen, fx Australske Parkway Drive. Alligevel er det næsten umuligt at høre forskel på det ene breakdown til det andet. Heldigvis er disse breakdowns ikke et altdominerende element på In Tongues og Dark Sermon formår at gøre albummet til mere end blot endnu et i rækken .

Riff`sne er melodiøst komponeret, trommerne hurtige, massive og med enkelt black metal elementer og vokalen skiftevis skrigende, growlende og primitiv aggressiv, faktisk samme opskrift som man ser i Black Dahlia Murder, som dog er mange niveauer over, men jo også med mange flere år på bagen. På den visuelle side lægger Dark Sermon sig op af det udtryk vi kender, både hvad angår logo, bandbilleder og artwork. En stil der fungerer og som der jo ikke nødvendigvis er nogen grund til at lave om på. Det bliver jo blot et udtryk for den musikalske stil, eller ambition om denne, og det er vel fint nok og gør det lettere at navigere rundt i for publikum. Det 11 track lange album giver lytteren noget for pengene, og holder fra åbningsbrølet på "The Sheperd`s staff " til de forvringede toner på title nummeret i enden en geden kvalitet, og selvom det ikke er et album der kommer til at slide min ipod i stykker, vil jeg klart anbefale det til alle der elsker den, efterhånden ikke så, nye bølge af death core. Her er Dark Sermon i toppen og vi kommer helt sikkert til at høre mere til dem.

Første officielle video fra debutten In Tongues

1. The Shepherd`s Staff
  2. Imperfect Contrition