Uncle Acid & The Deadbeats

VoxHall, Aarhus C

Til gudstjeneste med Uncle Acid

Uncle Acid And The Deadbeats blev dannet tilbage i 2009. 4 år senere var de på tour med selveste Black Sabbath, og det er et stort plus i min bog. Jeg havde hørt fra en bekendt, at de også leverede en fed koncert på sidste års Roskilde Festival. Bandet blev hele tiden bragt op i samtale lige meget hvor jeg befandt mig, og så besluttede jeg mig endelig at købe deres plade fra 2011 Blood Lust og jeg var fuldstændig blæst væk. Vi lever i den digitale tid, hvor alle indspilninger bliver sat op med triggers og hvor instrument sektionen bliver alt for steril. Uncle Acid har dog valgt kun at bruge analog udstyr og det lykkedes dem, at have en lyd som er så Old School, at man næsten ikke kan tro det. På deres Europa turné havde de valgt at sætte både Århus og København på kortet.

Pet The Preacher

Første band på scenen i aften var Pet The Preacher fra København. Bandet The Oath var bookede til at være opvarmning for Uncle Acid, men måtte desværre aflyse deres koncert. Pet The Preacher gik på scenen med et godt humør. Det var deres debut koncert i Århus og eftersom der kun var to bands der spillede i aften så fik de lov til at spille i en 45 minutters tid. Trioen begyndte at spille og der var god lyd fra starten af. De spillede med hovedet højt selvom det var en forholdsvis tom sal de spillede for. Jeg havde hørt gode ting om Pet The Preacher, så jeg havde lidt høje forventninger til bandet. Dog er det jo lidt af en kedelig oplevelse, når du ikke kender et nummer med bandet. Det var en god start men det blev meget ensformigt til sidst og efter ca 20 minutter begyndte jeg at småkede mig lidt. De var glade for at spille for os, og de luftede et nyt nummer fra deres kommende plade. Det var en god opvarmning for Uncle Acid men det blev desværre lidt ensformigt til sidst og man ventede bare på at de var færdige med at spille så vi kunne komme videre i programmet. Ellers var det en hyggelig koncert og en acceptabel start på aftenen.

5/10

Uncle Acid & The Deadbeats

Efter den obligatoriske øl pause gik jeg indenfor igen og placerede mig i midten. Voxhall var godt fyldt op nu og folk stod klar. Lyset sænkede sig inde i salen, og til lyden af en krigsmarcherne symfoni intro gik Uncle Acid på scenen. Det som var mest imponerende var så simpelt et scene show som Uncle Acid havde med i aften. Ikke engang et backdrop eller et flag med logo eller noget. Der blev ikke snakket før et par numre ind i koncerten, men det var helt i orden så fik vi lov til at høre fede numre som " Valley Of The Dolls, Over And Over Again, Mind Crawler og Withered Hand Of Evil ". Bandets leder Uncle Acid var et højdepunkt i sig selv i aften. Manden er utrolig mystisk, og man blev lidt nysgerrig under konerten, da han brugte det meste af aftenen på at have sit lange hår ned over sit ansigt så først efter 45 minutter fik man lov til a se hans ansigt. Bandet spillede deres gyser inspirerede sange, og dedikerede numre både til Charles Manson og Mansons mordoffer Sharon Tate. Højdepunktet for mig var specielt numrene fra Blood Lust " Cut You Down og Death's Door " som endte i fællessang inde i salen. Lyden var heldigvis god i aften, selvom de spillede utrolig højt. Dog var bassen lidt for høj under de første par numre, men det blev heldigvis ordnet hurtigt igen. Bandet gik af scenen i et kort øjeblik og gav numrene " 13 Candle " og sluttede med nummeret fra den nye plade Mind Control " Desert Ceremony " og de takkede af for i aften.

Karakter: 8 ud af 10 kranier. Det var en virkelig fed aften på Voxhall. Og det skal helst ikke gå lang tid før Uncle Acid kommer tilbage til Danmark. Det er ikke nogen overraskelse at Uncle Acid And The Deadbeats blev valgt som hovedopvarmning for Black Sabbath på deres reunion tour sidste år. Og jeg vil slutte af med at sige, at dette var den bedste koncert for mit vedkommende i 2014 indtil videre.

8/10