Red Warszawa

Bygningen, Vejle

RED WARSZAWA

Udført af Kapper322

Som de fleste metalheads i Vejle-egnen sikkert ved, så er Bygningen så småt begyndt at huse nogle metalkoncerter. Den 16. marts holdte de en af dem, og bandet der spillede var Red Warszawa. Da jeg selv har en lille Red Warsawa fan i maven, ville jeg selvfølgelig af sted. Så jeg tog toget til Vejle denne kolde lørdag aften. Jeg ankom stresset til spillestedet, ti minutter før bandet skulle gå på.
Efter noget administrativt bøvl fra Bygningens side kom jeg endelig ind, og stemningen var generelt god. Folk stod og snakkede, drak øl (der var vist nogle der allerede dér havde fået for meget), og man kunne mærke at folk glædede sig til koncertstart. Efter noget tid tog jeg mobilen op af lommen og kiggede på uret. 21:05 stod der, og de var ikke gået på endnu. "Nårh," tænkte jeg til at starte med, "de er sikkert bare lidt forsinkede, det sker jo". Men klokken blev kvart over ni, og de var stadig ikke gået på. Tyve minutter over ni kunne man mærke at folk blev utålmodige, men da klokken blev 20:39, næsten tre kvarter forsinket, hørte man forsangeren. "Hva så, er i klar til homofest?!" var det første der blev sagt, og så var stilen lagt.

De startede hårde ud med "Tror Du Det Er For Sjov Jeg Drikker" og "Jeg Headbanger Stadig", og her begyndte publikum at dele sig lidt op. Dem der bare ville nyde koncerten stillede sig lidt bagved, mens dem der ville slå sig løs stod oppe foran scenen, og havde god plads til det.
Selve koncerten forløb rigtig godt. Red Warszawa har ikke ændret deres scenekostumer, så de garvede fans stadig kunne fornøje sig over dem, mens de var tilpas sjove (det er vist det bedste ord for deres kostumer) så nyere fans også kunne være med. Noget af det første man jeg lagde mærke til, og som blev mere og mere bekræftet gennem koncerten er, at de lever virkelig op til deres useriøse image, med deres rimelig platte (bevares, jeg grinede selv med) humor, kærlighed til alkohol og nøgne mennesker. Sidstnævnte kunne blandt andet fornemmes på Heavy-Hennings udklædning, og at de rent faktisk fik en blandt publikum til at smide tøjet (hvilket han så fik en øl for). De spillede mange af deres bedste numre, og nogle knap så gode. Heavy Henning sang nogle gange, mens /forsangeren/ sang på det meste. De gjorde også lidt grin med Heavy-Henning, og fik publikum godt med på det. Som ekstranumre spillede de "Tehcnoparty", "Straf" og "Norsk Black Metal", tydeligvis mere berusede end da de startede, men de klarede det alligevel ganske godt. Publikum var også mere berusede, men energien fejlede stadig intet.
Alt i alt var det en ganske fin koncert. Red Warszawa leverede en ganske god præstation, selv efter en hel del øl, publikum var tændte, og dem der ikke var holdte sig tilpas bagved. Lyden var også tilpas høj, så man kunne høre sig selv efter koncerten. De eneste to kritikpunkter har ikke så meget med selve koncerten at gøre, men de kommer med alligevel: Dårligt administrativt arbejde fra Bygningens side, og det, at Red Warszawa gik på scenen hele 39 minutter for sent. Det er der ikke så meget at kommentere på, det er bare ikke godt nok, men det må vi håbe de gør bedre næste gang.

Min anmeldelseskarakter ender på

7/10 kranier.
Setliste: