Manticora og Circus Maximus

The Rock, København K

Det er sjældent man farer til koncert for at fange supporten som første prioritet, men denne aften var det tilfældet for mig, da Circus Maximus med deres debut, "The 1st Chapter" har smidt ét af de albums på gaden som jeg har lyttet allermest til i år. Nu er C.M. jo et relativt nyt band, så jeg var lidt forsigtig med mine forventninger, men det det gik sgu ganske lovende. Godt nok ligner bandet mest stenstøtter, men hold kæft hvor kan de deres kram på instrumenterne, og Michael Eriksen er blandt de mest interessante vokalister lige for tiden. Damn, en lækker vokal – og bandet fungerer musikalsk bare skide godt sammen. Pompøst og mesterligt metal pakket ind i den ene fuldfede melodi efter den anden. Så ville det bare ha' været toplækkert hvis de var en smule mere bevægelige på scenen næste gang – og for min skyld kan de supplere op ved at tage en rød næse på, og nogle rigtig store sko – så' der satme dømt Circus Maximus.

Efter en mindre øl pause gik de danske powermetallere i Manicora på, og det var tydeligt hvem de fleste var kommet for at se. Nu var der pludselig pænt gang i salen, og man må sige, at bandet i Lars F. Larsen har en kompetent indpisker der fik betrådt vel samtlige centimeter af den spøjse scene. Der er gang i ham, og det er rart at se et band der tror på sig selv, og giver folk en oplevelse. Men jeg bliver nok aldrig helt vild med hans vokal – og jeg kan ikke rigtig forklare hvad det er. Den er sgu noget speciel, og det er selvfølgelig som udgangspunkt en force. Anyways, så leverede bandet som helhed en ganske fornuftig opvisning i fuldfed powermetal, og at dømme ud fra det flotte fremmøde, tror jeg også publikum var godt tilfredse. Vi var da også en del som bare var for herreseje til det der med luftguitar. Så alt i alt var der tale om et rigtigt godt arrangement, og jeg gik sgu ikke skuffet derfra… kun lettere beruset.