Butcher Babies Loppen 2016 by Claus Ljørring
Butcher Babies Loppen 2016 by Claus Ljørring · Se flere billeder i galleriet

Butcher Babies

Loppen, København K

Er det hele bare fake?

Torsdag aften var amerikanske Butcher Babies landet i København - mere præcist spillestedet Loppen på Christiania - hvor de lidt snævre omgivelser dannede rammen for en intimkoncert. De barmfagre damer i det stramme tøj gav en aldeles godkendt koncert på sidste års Copenhell, ikke mindst på grund af deres enormt energiske og nærværende sceneshow. Metalfolkets mening om og kritik af bandet består oftest i at musikken er ligeså falsk som de to frontkvinders runde attributter, og havde det været to neutrale fyre i front så havde vi aldrig kendt til dem. Muligvis sandt, men denne skribent tog rejsen til fristaden for at kigge nærmere på sagen.

Sumo Cyco (support)

Sumo Cyco 2016 by Claus Ljørring

Cool canadisk opvarmning

Inden vi runder aftenens hovednavn, skal vi lige en kort tur omkring opvarmningen. Canadiske Sumo Cyco var for mig et fuldstændig ukendt navn til at starte med, men det blev der hurtigt lavet om på. Det, også i dette tilfælde, kvindefrontede band lagde for med en sjældent set energi og spilleglæde og kastede sig med hovedet forrest ud i en håndfuld rigtig fede og aldeles catchy numre. Stilmæssigt ligger de tæt på de lettere reggae-ficerede Skindred, eller som mit første indtryk var: en metal-version af hedengangne No Doubt.

Trods et totalt fejlskud med en slatten og gumpetung coverversion af Give It Away (Red Hot Chili Peppers) og et par lidt kedelige numre hen mod slutningen, var de 40 minutter med Sumo Cyco en rigtig positiv overraskelse og en yderst passende support til hovednavnet

7/10

Butcher Babies

Butcher Babies 2016 by Claus Ljørring

Et fremragende liveband

Efter kort udskiftning af scenens udstyr var aftenens hovednavn klar. Carla Harvey og Heidi Shepherd var ualmindeligt veloplagte fra koncertens start, og det kombineret med bandets rigtig gode lyd gav øjeblikkeligt de fremmødte fans anledning til at springe rundt under Loppens lave lofter. Mere end et par gange blev der opfordret til moshing og circlepits, men da især den høje Heidi Shepherd var tæt på at ramme loftsbjælkerne adskillige gange, indså selv bandet at det nok ikke var en mulighed at smadre for meget rundt. Circlepit rundt om stolperne i lokalet? Muligheden blev luftet, men det blev aldrig en realitet.

Hvad lokalet manglede af plads til at de fremmødte kunne sprænge amok-skalaen kompenserede bandet for på fremragende vis; Butcher Babies viste igen igen, at de er et forrygende liveband der virkelig forstår at holde en fest. Man kan mene hvad man vil om gruppens musik - det tekniske og innovative niveau går næppe over i historiebøgerne og deciderede hits eller klassikere er nok heller ikke noget Butcher Babies kommer til at levere til den store metal-encyklopædi. Men som liveband viste bandet denne torsdag aften, at de er mere end blot to skrigende damer med store babser. Deres nærvær, energi og evne til at komme ud over scenekanten og smide en forrygende fest er noget mange andre bands kan lære noget af.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at koncerten og den dertilhørende fest havde været et hak højere oppe på amok-barometeret hvis den havde fundet sted i lidt større lokaler med lidt højere til loftet, men alt andet lige var det en fornøjelse at opleve et så energisk band bevise at de hører til helt fremme i vognen, og ikke bare er en parantes bestående af falske patter og fesen tråd.

8/10