WORLD WAR 5 - World War 5

World War 5

Genrer:Thrash metal, Melodisk Metal

De tunge drenge er tilbage!

Lasse Bak og Tore Mogensen fungerede for snart mange år siden som guitar-teamet i Illdisposed, blandt andet på klassikeren There’s Something Rotten… In The State Of Denmark fra 1997. Et album, der står som en milepæl inden for dansk metal. Hverken Lasse eller Tore er længere at finde i Illdisposed, men nu har de to heldigvis slået pjalterne sammen igen og dannet bandet World War 5 sammen med en samling af andre danske metalveteraner. De to danske guitarister har før skrevet og leveret fandens god musik, så man kan roligt sige, at der er lagt i ovnen til et spændende udspil.

Thrashet melodød tilsat hardcore vokal

World War 5 skuffer ikke; sangene på albummet er sat godt sammen, og det rykker virkelig! Numrene bugner med superfede, tunge og til tider ret melodiske riffs, der sjovt nok sender tankerne lidt i retning af Illdisposed. På trods af, at der er ligheder med Illdisposed rent guitarmæssigt, lyder World War 5 dog markant anderledes end det danske døds-ensemble. Det ny op startede band har nemlig masser af tjeppe thrash metal passager, men den primære forskel ligger i vokalen, der leveres af Knud Lind, som er kendt fra danske Barcode. World War 5 benytter sig ikke af grum dødsmetal growling, men nærmere en råbende og energisk hardcore vokal. Pladen har derfor en lidt speciel stil, idet sangene og de fleste riffs stadig har et melodøds udtryk i stil med det, der var at finde på Illdisposeds tidligere nævnte klassiker fra 1997. Det fungerer dog egentlig meget godt! Hardcorevokalen gør, at udtrykket føles hektisk, ”bøllet” og en smule kaotisk, men bandet formår samtidig at holde musikken utrolig tung, tight og temmelig melodisk.

Alle bandmedlemmer leverer gode præstationer på denne plade, men det fedeste er dog Tore Mogensens bidrag på leadguitar. Han disker op med den ene voldfede og melodiske shred-sektion efter den anden, og soloerne gør virkelig noget godt for de enkelte sange. Mogensen kommer vidt omkring rent teknikmæssigt og bevarer samtidig god melodi, super vibrato og fremragende fraseringer. Man kunne fremhæve soloer fra numre som ”Terrors” og ”Bitterness”, men egentlig er alt det lirede leadguitar på pladen værd at tjekke ud; det er i sandhed en god ting at høre den rutinerede solist tilbage på metalscenen!

Et pænt fedt projekt

Bandet blander elementer fra hardcore, melodisk dødsmetal og thrash metal, og formår dælme at slippe godt fra det! Jeg er normalt ikke stor fan af hardcoregenren, men elementerne herfra fungerer faktisk meget godt i denne sammenhæng. Cd’en er sat godt sammen, og World War 5 er alt i alt en rigtig god oplevelse. Det er virkelig en fornøjelse at være vidne til de to tidligere Illdisposed guitarister, der allierer sig igen, og man kan kun håbe, at de to vil lave flere udgivelser sammen i fremtiden.

1. Grind
  2. Retrograde
  3. Expose