Verdande - Verdande

Verdande

Genrer:Prog metal, Progressive Death Metal
Antal numre:4

Fra teori til praksis

Verdande så dagens lys i 2016 som en del af et projekt på Syddansk Musikkonservatorium. Snart efter sluttede vokalist Søren Sedit sig til, og bandet tog for alvor fart. De fem herrer har allerede spillet en mængde koncerter i ind- og udland, og nu er de klar med debutværket Verdande.

Gennemført og gennemtænkt

Verdande spiller prog – og det gør de til absolut ug. Instrumentalt læner bandet sig op ad både Periphery og Vildhjarta, mens vokalen har en mere hardcore-flabet attitude. Stærkt match! I det hele taget formår Verdande at skabe et spændende univers, hvor man som lytter aldrig når at kede sig. De enkelte kompositioner er komplekse, og overalt gemmer der sig små musikalske overraskelser: en lækker lick her, et svedigt breakdown der – man ved aldrig helt, hvad Verdande serverer.

På åbningsnummeret ”Seeking, Waiting or Hiding” får vi den smukkeste intro, denne anmelder længe har hørt. Med en subtil buldren i baggrunden hører vi både akustisk og elektrisk guitar, og efter cirka ét minut slår trommerne igennem, og Sedit brøler løs. Spændingsopbygningen fungerer rigtig godt, og gennem resten af nummeret er der høj energi og et velsvingende band. En lignende tilgang møder vi på bandets første singleudspil, ”We Wait in the Fire”. De livlige guitarer ligger solidt plantet i forgrunden, og sammen med vokalist Sedit danner de kernen af bandets lyd.

En smule anderledes bliver det på ”Giving In” og ”When Forever Ends”. Hvor førstnævnte blander en positiv vibe med djentede guitarer og hårde breakdowns, viser sidstnævnte en mere følsom side af Verdande. Tempoet er skruet ned, sangen er mere melodisk, og indimellem får vi besøg af en ren vokal! Det er ikke verdens stærkeste sangstemme, men den tilføjer en fin stemning og giver en dejlig variation i nummeret.

Der er ikke meget at udsætte på denne stilrene og veludførte ep. Verdande har tydeligvis håndværket i orden, og fortsætter de i denne retning, er det bare et spørgsmål om tid, før Danmark bliver for lille. Kære læser, hold øje med disse drenge.

1. Seeking Waiting or Hiding
  2. Giving In
  3. When Forever Ends