Twinspirits - Legacy

Legacy

Genre:Prog metal
Spilletid:61.07

Progressiv musik har altid været stort i Italien, og det gælder også den progressive metal. Dette betyder, at Italien har spyttet et utal af, for det meste uoriginale og Dream Theater-kopierende, prog metal bands ud. Twinspirits høre rtil denne masse, men skiller sig også lidt ud, da de ikke kun kopierer Dream Theater, men også har inspirationer andre steder fra, samt udviser lidt originalitet også.

"Legacy" er deres 3. album, og det er et arketypisk prog metal album med storladne sange, guitar-lir og spacey keyboards. Der er selvfølgelig også en episk suite i fem dele, nemlig "The Endless Sleep", der indledes med klassisk kammermusik og som så ellers byder på ikke alt for tekniske, men til gengæld nærmest power metal episk progressiv metal.

Ja, det lyder som metervare prog metal, og det er det måske også, men i det mindste, så synes jeg, at Twinspirits formår at indspøjte noget catchiness i mange af deres omkvæd, der mere kan sammenlignes med power metal omkvæd. Og, selvom Dream Theater-indflydelsen er der og er stor, så lader Twinspirits også til at trække på Fates Warning og Queensrÿche, og deres musik er generelt mindre teksnisk og mere ligetil end hos Dream Theater (Twinspirits er heller ikke bange for at bruge 80er-metal riffage). Nogle af de rytmiske mønstre hos Twinspirits har også lidt djent over sig.

Til gengæld synes jeg også, at musikken på "Legacy" er frygteligt cheesy. Selvom Göran Nyström (han må være svensker - det klinger i hvert fald ikke særligt italiensk) er en sindsygt dygtig sanger med en kraftig, til tider opera-agtig stemme, så er der også en musicalagtig kvalitet over nogle af hans sangteknikker, der sammen med keyboardne og den generelle storladenhed virkeligt sovser musikken ind i ren smelteost.

Bortset fra det, så er der ikke tale om et dårligt album, og fans af progressiv metal skal nok kunne få noget ud af det.