Trioscapes - Separate Realities

Separate Realities

Genre:Prog rock
Spilletid:40.34
Antal numre:6

Øh, ja, hvad skal man sige, når man får stukket en fusionsjazz-plade i hånden til anmeldelse på HMdk? Tjah, faktisk er Trioscapes' Separate Realities måske blandt noget af det fedeste, jeg har hørt i år, men samtidigt også noget af det mest irrelevante i forbindelse med HMdk. For lige at beskrive musikken kort, så er der tale om en blanding af fusionsjazz og progressiv rock med saxofon og bas i centrum. Der er nemlig ingen guitar at finde på denne skive. Bassen leveres af Dan Briggs fra Between The Buried And Me (så, hvis der er nogen relevans for metal på dette album, så er det her), og i bedste King Crimson-stil leverer Briggs en syret og eksperimenterende bas, der også til tider minder lidt om de italienske galninge i Morkobots avant-garde musik. Trommespillet er i sagens natur også ganske progressivt og aparte, men, hvorimod bassen og i særdeleshed saxofonen trækker mest på fusionsjazzen, så er trommerne meget mere rockede. Og her er måske endu en forbindelse til metal, da Matt Lynchs trommestil på dette album faktisk ret ofte kommer ind i metalterritorie. Personligt synes jeg, at Separate Realities er en rigtig interessant udgivelse, og jeg er ret vild med den syrede, avant-garde og progressive blanding af fusionsjazz og progressiv rock - specielt, når Trioscapes kaster sig ud i skæve taktarter, underlige basfigurer samt hæsblæsende saxofon-larm. Dog tvivler jeg på, at det er noget, der vil appellere til HMdks brugere generelt. Men, er man til fusionsjazz og progressiv rock - eller er man bare fan af Between The Buried And Me og interesseret i, hvad deres bassist går rundt og laver i sin fritid - så tøv da ikke med at tjekke Separate Realities ud. Og metalhoveder, der er til Atheist og Cynic og den slags, kan måske også fatte interesse for dette album. Tracklist: 1. Blast Off 2. Separate Realities 3. Curse of the Ninth 4. Wazzlejazzlebof 5. Celestial Terrestrial Commuters 6. Gemini's Descent Øh, jazz på HMdk? Tjah, her er i hvert fald Blast Off: