Threshold - Wounded Land

Wounded Land

/ Warner Music Group · Udkom

Genre:Prog metal
Spilletid:73.04

Wounded Land er navnet på et debutalbum udgivet i år 1993 af det engelske progressive band Threshold.

Albummet indledes med nummeret "Consume to Live". Det er ikke et særlig hurtigt nummer, men det indeholder dog stadig alle de progressive elementer, som Threshold er kendt for. Sangen her har dog en lidt mærkelig slutning, da trommerne og melodien går over i noget der minder om stakato rytmer. Her kan man så diskutere, om det var den bedste måde at aflsutte sangen på eller ej.Vi har på dette album at gøre med deres "nye" sanger, Damian Wilson, men jeg altid vil foretrække deres gamle sanger, Glynn Morgan, frem for deres nye. Generelt synes jeg, at Glynn Morgans stemme passer bedre til denne slags musik, som jeg vil kalde for solid progressiv metal med et strejf af let 'cheesy' power. Men denne stemme, som vi hører her, er uden tvivl også smuk og til tider så skinger, som den helst skal være. Den er unik, og det er jo i sidste ende det, jeg føler, der tæller.

En sang jeg specielt godt kan lide er "Paradox". Sangen indledes med fede keyboard effekter, og da guitaren også kommer på, lyder det rigtig godt. Sangen der kommer bagefter er også et dejligt nummer. Det indledes med klaver og lyder dejlig melankolsk. Senere udvikler nummeret sig så til et progressivt metal nummer med alle de påkrævede elementer. Musikken er lidt stille i det (især i versene), og henvender sig derfor ikke så meget til de hardcore power- og progressive metal fans.

Generelt om dette album vil jeg sige, at det er en flot produceret metal plade der er progressiv hele vejen i gennem. Musikken er ikke så hurtig og power-influeret, som vi kender den fra Threshold's andre plader, men det gør ikke kvaliteten mindre værd. Et lille minus vil dog være, at sangene er en smule ensformige i det. Desuden synes jeg også, at de bruger mange af de samme elementer i størstedelen af sangene. Dette gælder også får keyboardlyde- og effekterne som er er alt for lig hinanden. Dette er bl.a. med til at trække albummet en tak ned i karakter.

Den fede sang "Paradox" kan man lytte til, hvis man lyster.