Telos - HELIOS/SELÊNÊ

HELIOS/SELÊNÊ

Type:EP
Genre:Blackened
Antal numre:2

Starter på toppen

Københavnske Telos og deres bud på blackened hardcore har tidligere været en tur igennem Detektoren – dengang med debuten Telos. Dét værk slog benene væk under os, og vi kvitterede straks med ni store kranier. Nu er bandet endelig klar med nyt materiale: ep’en HELIOS/SELÊNÊ, der smukt og voldsomt skitserer Jordens undergang.

Bliver på toppen

HELIOS/SELÊNÊ fortsætter, hvor Telos slap – både hvad angår lyd og lyrik. Fra de første toner af ”HELIOS” står det klart, at de københavnske drenge stadig er pivhamrende vrede, og musikken fuld af dystopi. Det er mørke og hektiske lydbilleder, bandet dyrker: Skingre guitarer suser af sted, en black metal-inspireret vokal galper løs, og trommerne leverer meget mere end de forudsigelige blast beats. Det er i det hele taget en ret kompleks musik, som d’herrer serverer. Hele tiden dukker der nye elementer frem, og trods det altoverskyggende kaos formår Telos at skabe et sammenhængende og harmonisk udtryk.

Pladen indeholder kun to numre, men fortæller en storslået historie – præcis som bandets debutudgivelse. Jorden er gået under i en kæmpemæssig supernova, og katastrofen beskrives fra flere vinkler. Med ”HELIOS” indtager vi Solens perspektiv. Verden går op i flammer, og Telos indkapsler på imponerende vis apokalypsen. Tracket er både hurtigt og vredt, men alligevel formår bandet at tilsætte nogle gode hooks. Stærkt nummer! I direkte forlængelse af dette starter ”SELÊNÊ” – Månens historie. Denne skæring er stedvis en anelse langsommere og har endda plads til et kort clean intermezzo. Derved får musikken noget dynamik, og bandet skaber en fin kontrast til aggressiviteten og den tydelige black metal-indflydelse, der også findes i dette nummer.

Telos har endnu en gang vist, at de ikke er sådan at bide skeer med. HELIOS/SELÊNÊ er godt skrevet, godt spillet og godt fortalt – kort sagt: godt arbejde. Det eneste, man kunne savne, er en overraskelse eller to.

1. HELIOS
  2. SELÊNÊ