Stilla - Till Stilla Falla

Till Stilla Falla

Genre:Black metal
Antal numre:6

Et smukt og dragende mareridt

Selvom Till Stilla Falla er første udgivelse fra svenske Stilla, så er det ikke et helt uerfarent band vi har med at gøre. Med medlemmer fra bands som Bergraven, Armagedda og Deranged er det nogle habile herrer, der inviterer os på en ganske dragende vandring i de mørke skandinaviske skove.

Undertegnede skal indrømme med det samme, at black metal aldrig har været en genre, der har stået øverst på hitlisten. Ikke at jeg synes det er dårligt eller uinteressant på nogen måde, men det har været andre stilarter, der har fanget min mørke opmærksomhed, når heavytørsten har trængt sig på. Derfor var det med ekstra spidsede ører og nyligt nulstillet nysgerrighed, at denne skive blev sat i spind. Og dommen? Ja, jeg må sgu indrømme, at der er noget helt uforklarligt magisk til stede i disse dystre kompositioner.

Stilmæssigt er der ingen overraskelser; Stilla spiller black metal på meget klassisk facon. Men under den ikke så overraskende overflade gemmer der sig nogle uafrystelige stemninger, der sidder i kroppen længe efter man har slukket for pladen. Og dét er musikkunst, mine damer og herrer! At kunne levere denne ekstra dimension er noget de færreste kan, men Stilla formår at hive lytteren med ud i et mørkt og dragende univers langt ude i de svenske skove. Og trods mørket er der meget smukt.

Det er altså ikke hooks, riffs og catchy omkvæd, der bliver siddende i hovedet efter en gennemlytning. Det er derimod en ganske uforklarlig fornemmelse, der sætter sig, ikke bare i hovedet, men i hele kroppen. Selvom man måske, som jeg, stadig ikke er synderligt meget til black metal og ej heller bliver imponeret af det rent musiske på denne skive, så kan man ikke benægte, at Till Stilla Falla kan efterlade en sindsstemning i sin lytter, der kan minde om den fornemmelse man har i kroppen efter et mareridt. Et smukt og dragende mareridt...

1. Tidlösa Vindar
  2. Aldrig Döden Minnas...
  3. Askormen