Shargath - Bowel Sounds Of A Deaf Man

Bowel Sounds Of A Deaf Man

Type:Demo
Genrer:Metalcore, Nu Metal
Spilletid:31:34

Bandet Shargath kommer fra Bruxelles og spiller på deres nye udgivelse en omgang groovy, thrashet, brutal metal med inspirationer fra bl.a. Neurosis og Mastodon (især på nummeret "Sky Spies are Watching Us from Space"). Shargath har de krydrede, dissonerende guitarharmonier til fælles med førnævnte bands (og også med et band som Cynic - uden sammenligning i øvrigt). Vokalens flydende vekslen mellem sang, råb og brøl er også i den boldgade. De rytmiske strukturer har imidlertid ofte en nærmest funky fornemmelse over sig, jeg ikke har hørt i de andre inspirationskilder. Brugen af stemningsskabende samples og vokalen, der indimellem får en sært reggae-rap-lignende fornemmelse, giver mig tillige associationer til Dub War og Living Colour i det hårde hjørne. Shargath er dog absolut metal, ikke rock. Kigger man på regulære thrashbands, har både Machinehead, Pantera m.fl. haft groovy elementer i deres musik, men Shargath er ude i et anderledes atmosfærisk ærinde. Til nød kunne man sammenligne Shargath med et band som The End, der også har en groovy, rock’n’roll-agtig fornemmelse på en del af deres ellers hårde, dystre numre (i hvert fald på deres seneste album, "Elementary"). Shargaths musik er dog ikke lige så varieret som The Ends. Netop variationen eller manglen på samme er Shargaths svageste punkt. Musikken kører meget i det samme energi- og støjniveau hele albummet igennem, og sangerens lidt bøvede æstetik kan godt være trættende, hvis man ikke er i humør til den. Den tiltrængte variation indtræffer først rigtigt på sidste nummer, "Dying at a Trendy Party", som efter ca. 1 minut har en rolig (og foruroligende) passage i stil med bands som Mr. Bungle og Dog Fashion Disco.

I enkelte overgange lyder det, som om der ikke spilles helt tight, men det er muligt, det er meningen. Generelt lyder "Bowel Sounds of a Deaf Man" nemlig som et gennemarbejdet album, hvor der er puslet om tingene. Det er ikke en uomgængelig skive, men den er sine steder ganske original. Man kan downloade den gratis på bandets hjemmeside, og til den pris er den bestemt værd at tjekke ud.