The Sabbathian - Ritual Rites

Ritual Rites

Genre:Doom metal
Antal numre:3

En dyster, men behagelig rejse ind i mørket

Ritual Rites, der indeholer tre numre, er The Sabbathians debut-EP. The Sabbathian er et projekt kreeret af Chad Davis, som vi kender fra Hour 13 og Tasha-Yar, Joey Downs, og på vokal nordmanden Anette Gulbrandsen, som også er aktiv i Leaves’ Eyes. På deres facebookside omtales projektets genre som "occult doom metal", og dette illustreres også af den simple, men dystre coverart.

Gennemgang

Ritual Rites lægges der ud med "Ancient’s Curse", der muligvis er albummets mest melodiske nummer, men dermed ikke mindre dystert end de to efterfølgende. Det står hurtigt klart for lytteren, at The Sabbathian spiller doom i helt traditionel stil – og at de gør det rigtig vellykket. Dermed er lyden ret beskidt, dog uden at albummet virker underproduceret på nogen måde, og det passer perfekt til den stil der allerede er lagt mht. det okkulte tekstunivers og dystre stemning albummet igennem.

Det eneste, som jeg ved de første gennemlytninger fandt lidt tvivlsomt, var Anette Gulbrandsens vokal, der virker en smule tåget og utydelig. Dog fungerer vokalen bedre, jo flere gange jeg får lyttet til Ritual Rites, og i bund og grund bidrager den dæmpede, dystre vokal helt uundværligt til hvor stemningsfuldt albummet er. I starten fik jeg den tanke, at Gulbrandsen ikke er en synderligt stærk vokalist, hvilket dog langt fra er tilfældet – det ved man også, ifald man er bekendt med Leaves’ Eyes. Dog kan der ikke være nogen tvivl om, at hun gør det langt bedre som vokalist med The Sabbathian, end hun har gjort det med Leaves’ Eyes, da den dybere vokal klæder hende meget bedre.

Hvor "Ancient’s Curse" var et forholdsvis melodisk nummer, er det efterfølgende "Ritual Rites" lidt langsommere og tungere. Det sidste af de tre numre, "Nightshade Eternal", virker en anelse mere aggressivt end de to forrige – dog er der ikke meget, der adskiller sig fra hinanden på de tre numre, der er at finde på The Sabbathians lille debutalbum. I det hele taget er Ritual Rites et album der både er nemt og behageligt at lytte til.

Konklusion

Ritual Rites er et album, der kun bliver bedre, jo flere gange man gennemlytter det. Ligeledes er det er album, der helt bestemt fortjener mere end ét lyt. Der er intet nyskabende over albummet, men dette har sandsynligvis heller ikke været The Sabbathians hensigt. I stedet er Ritual Rites et godt, solidt doom-album med traditionel lyd og uden nogen form for overflødige, eksperimenterende elementer – en dyster, men behagelig tre-numres rejse ind i mørket.

Herunder kan albummets første nummer, “Ancient’s Curse", høres:

1. Ancient’s Curse
  2. Ritual Rites