Rings Of Saturn - Gidim

Gidim

Genrer:Technical Death Metal, Deathcore
Spilletid:44:34

Succes i et smalt felt

Selvom Rings of Saturn nok må betegnes et nicheband, har de høstet ret stor succes: Deres sange har millioner af afspilninger på YouTube og Spotify, og deres to sidste album, Lugal Ki En og Ultu Ulla, er strøget direkte ind på Billboard 200. Rings of Saturn kan altså noget. Nu, 10 år efter deres dannelse, er bandet klar med album nummer fem i rækken, Gidim – en titel, der vistnok refererer til en gammel spøgelseshistorie.

Hold på hat og rumdragt

Rings of Saturn lægger ikke fingre imellem; fra første nummer ”Pustules” flyver vi direkte ind i en alternativ virkelighed med hurtige trommeslag, komplekst strengarbejde og en sønderrivende vokal fra Ian Bearer. Samtlige pedaler er trådt helt i bund, og musikken er mildest talt kaotisk! Alligevel formår amerikanerne at implementere nogle lækre hooks – og det er her, de vinder pointene. Teknisk dødsmetal af denne kaliber har tendens til at være en anelse ensformig eller maskinel, men her synes jeg faktisk, at Rings of Saturn er lykkedes med at skabe et – nogenlunde – vedkommende album.

Højdepunkterne på Gidim er mange: ”Tormented Consciousness” byder på fænomenalt guitar- og syntharbejde, ”Mental Prolapse” har en umanerligt fængende guitarlick, og på ”Face of the Wormhole” leger trioen med både klaver og breakdowns – spændende. Til sidst i ”The Husk” får vi en smagfuld akustisk passage, og på ”Bloated and Stiff” hiver Bearer sit mest gutturale brøl frem. Endvidere kigger Dan Watson (Enterprise Earth) forbi på ”Hypodermis Glitch”, og hans vokal giver et godt modspil til Bearer.

Det er svært ikke at lade sig imponere. De tre venner i Rings of Saturn spiller umenneskeligt hurtigt og på et virkelig højt niveau. Hvert eneste nummer blæser lytteren omkuld, og det føles som at få en knytnæve i ansigtet – igen og igen og igen. Ja, det er faktisk en smule overvældende at lytte til Gidim i sin helhed; der er simpelthen så mange indtryk og så mange lyde at forholde sig til. Et lille mellemspil eller et forsigtigt nummer havde gjort Gidim endnu stærkere.

What a ride

Med Gidim fortsætter Rings of Saturn, hvor de slap med 2017’s Ultu Ulla: Det er hurtigt, det er komplekst, og det er virkelig svært at kapere. Lucas Mann og co. har massevis af idéer, og der er ikke mange kedelige sekunder her på deres femte plade. Er du til teknisk dødsmetal med et strejf af deathcore (og aliens), må du ikke snyde dig selv for Gidim – men forbered dig på at blive overvældet.

1. Pustules (Ft. Charles Caswell of Berried Alive)
  2. Divine Authority
  3. Hypodermis Glitch (Ft. Dan Watson of Enterprise Earth)