Project Evil - Project Evil

Project Evil

Genre:Heavy Metal
Antal numre:7

Italienere med britisk stål

Project Evil er en italiensk kvintet, der i år udgav deres selvbetitlede debutplade. Medlemmerne har været individuelt aktive i den italienske undergrund i cirka 20 år og har nu fundet sammen i Project Evil for at spille en blanding af doom og klassisk heavy metal. Der findes kun sparsom information om bandmedlemmernes tidligere musiske karriere før Project Evil,men når de selv nævner inspirationer som Candlemass, Iron Maiden, Manowar og Slayer, så er det med sikkerhed en old school-fornemmelse, vi kan forvente.

Genistreger druknet i middelmådighed

Fra første nummer, “Fire At Will”, kan man høre, at det bliver en skive gennemsyret af NWOBHM-indflydelse. Sangene handler, som bandet selv påpeger, om at fortælle historier, og til tider gør de det egentlig også virkelig godt. Omtrent halvvejs gennem “Bal Sagoth” kommer et spoken word-stykke, der bygger op til Rosin og Stefanos guitarsoli samt et vers, som for mig klart er albummets højdepunkt. Giannis vokal når endelig sin fulde styrke, og bandmedlemmerne går op i en højere enhed. Det samme kan desværre ikke siges om resten af albummet. “Fading To The Sun” er instrumentalt set helt fin, men Gianni lyder, som om han keder sig med en halvhjertet sangstemme, der slet ikke passer til sangens energi. Og det går igen på mange af numrene, at ét eller flere medlemmer af bandet sakker bagud i forhold til resten, hvorved sange, der ellers har nogle rigtigt gode højdepunkter, bliver uinteressante.

Håb forude?

Samlet set er det ikke en videre imponerende debut. Project Evil har da sine gode sider, men de lyse stunder skinner simpelthen ikke igennem det tykke tæppe af ligegyldig subpar-metal. Hvis bandet bestod af en samling unge, grønne musikere, ville albummet have været et godt varsel om deres potentiale. Men da det nu engang er nogle garvede gutter, der som tidligere nævnt har været i gang i 20 år, så tænker jeg, at de efterhånden burde have styr på håndværket. Nuvel, det er trods alt deres første album sammen, så man kan da håbe, at næste udgivelse er mere interessant.

1. Fire at Will
  2. Project Evil
  3. Fading to the Sun