Procession - The Cult of Disease

The Cult of Disease

Genre:Doom metal
Spilletid:47.16
Antal numre:6

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Processions "The Cult of Disease" er en EP og blev oprindeligt udgivet i 2009, men i lyset af bandets success med deres anmelderroste debutalbum "Destroyers of the Faith", som på HMdk blandt andet er blevet beskrevet som "gammeldags, uspoleret (og upoleret), traditionel doom metal", der formår "at skabe en melankolsk dommedagsstemning med blot den traditionelle rock-instrumentation", har man valgt at markedsføre denne EP igen.

Jeg egentligt godt forstå, at man har valgt at satse lidt på denne udgivelse igen, for ganske som "Destroyers of the Faith" indeholder den topklasse old school doom metal med episke tendenser; og det imponerende er, at deres primære værktøjer er trommer, guitar, bas, og vokal - der gøres minimal brug af keyboards og andre episke effekter.

Man skal nok være inkarneret fan af doom metal for at kunne værdsætte de tunge rytmer, den depressive atmosfære samt den tykke og tætte tekstur i musikken i numre som den småepiske "Like a Plague Upon the Earth", den tunge "The Funeral of an Age" og de minimalistiske og småsyrede "Down the River of Corpses" og "Incinerate", og er man til moderne og aggressiv metalmusik, tror jeg ikke Procession vil appellere til en. Er man doom metal fan vil man til gengæld kunne høre, at man har med et band at gøre, der virkeligt har forstand på at operere inden for doom metallens univers, og som kan komponere depressiv, emotionel og medrivende doom metal af bedste skuffe.

Med sine 46 minutter kunne dette lige så godt have været en LP, men eftersom numrene er inspillet i forskellige studier og produceret af forskellige personer, så er der meget stor forskel i produktionen - og derfor er det måske meget smart at markedsføre skiven som en EP. De første tre numre er meget mere professionelt udførte og producerede end de tre sidste.

"The Cult of Disease" fortjener at blive markedsført og bragt frem i lyset, så verdens doom fans kan få mulighed for at høre dette stykke old school doom metal fra et band, der fortjener at blive nævnt på niveau med Count Raven, St. Vitus, Candlemass og Cathedral.