Origin - Entity

Entity

/ Warner Music Group · Udkom

Genre:Death metal
Spilletid:36.31

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Origin er et amerikansk dødsmetalband, og "Entity" er deres femte udgivelse. Stilen er teknisk brutal dødsmetal i stil med Suffocation og Hate Eternal (men mere moderne end Suffocation og mindre abstrakt end Hate Eternal), og på dette album har de masser af guf at byde på.

Der er brutalitet i stor stil i form af masser af blastbeats og meget hurtige dobbelt stortrommer, men det betyder ikke, at trommespillet er ensformigt, da John Longstreth gør brug af forskellige blastbeat-teknikker og har masser af fills. Riffmæssigt strækker Origin sig fra simple og brutale tremolo riff over tekniske og komplekse riff til enkelte abstrakte og dissonante riffs, og der dukker også enkelte groovy og thrashy riffs op nu og da (som for eksempel i "Evolution of Extinction") - og Origin gør ofte brug af mere østligt klingene skalaer, som passer den brutale musik ganske fint. Hver sang består af et utal af riffs og stykker, og der er gerne mindst en god håndfuld skift, hvilket betyder, at der er masser af dynamik og spænding at komme efter - men det betyder også, at musikken kan være en del udfordrende at lytte til, hvis man ikke har den store erfaring med ekstrem metal.

Vokalen veksler mellem dødsmetal-growl og en mere hvæsende-skrigende vokal, og disse harske vokalstile passer selvsagt den brutale musik ganske fint, selvom de måske er lidt kliché-agtige.

"Entity" er kendetegnet af knalddygtige musikere, der ikke går af vejen for at gøre deres musik teknisk og udfordrende - og Origin gør det rigtigt godt på denne teknisk brutale dødsmetalperle.