Onkel Rejes Heavyband

Genre:Heavy Metal
Antal numre:14

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Medrivende metal for børn og voksne i alle aldre

Det startede på Ramasjang

For nogles vedkommende var det første gang, de hørte “Enter Sandman” med Metallica. For andre var det dengang, de stjal storebrors Black Sabbath-vinyler en dag, han ikke var hjemme. Og så er der dem, der forelskede sig i finske Lordi, da de vandt Melodi Grand Prix. Jeg taler selvfølgelig om dengang, man opdagede heavy metal. Alle har vi hver vores individuelle historie om, hvordan det gik til allerførste gang, at djævlens musik gjorde krav på vores respektive sjæle. Sikke en verden, der åbnede sig, og så endda til et univers der konstant udvider sig og bliver ved med at give.

Men er der nogensinde nogen, der er begyndt at høre metal som følge af et børneprogram? Næppe. Men det er Onkel Reje godt i gang med at lave om på.

Simpelt, men effektivt

Hele Danmarks dejligste, mest uforskammede, upædagogiske og ucharmerende antihelt, Onkel Reje, har i de seneste år huseret på Danmarks Radios børnekanal Ramasjang. Senest er det programmet Onkel Rejes Heavyband, der har underholdt landets børn mindst lige så meget, som det har forarget deres forældre. “Det kan man da ikke i børne-tv!!” bliver der skreget fra landets curlingforældre, når Onkel Reje vil være satanist, spise regnorme og spille heavy, mens han opfordrer børnene til ikke at gå i bad. Men jo, det kan Onkel Reje. Og det skal han.

Han kan faktisk også skrue et rigtig fornuftigt heavyalbum sammen. Musikken fra udsendelsen, plus en håndfuld nye sange, er lige udkommet som et decideret album, og det er en ganske fornuftig skive. Lyt bare til “Monster Mega Heavy Metal”, “Vi pjækker og er seje” eller den medrivende “Menneskerobot”. Det er musik, der er lige til at blive glad i låget af, og det er lige præcis det, der er meningen. Bevares, for de uindviede kan det nemt lyde som en værre gang skrald med sin tvivlsomme produktion og Onkel Rejes, aka Mads Geertsens, fjollede stemme. Men husk på, at dette er heavy metal i sin reneste form – simple riffs, iørefaldende melodier og skøre upædagogiske tekster, der fanger lytterens opmærksomhed. Det er lavet til børn og barnlige sjæle som et perfekt sted at starte, men det er stadig interessant nok til at få mor og far med på horn og headbang hjemme på børneværelset. Dermed kan alle nyde landets bedste ballademager, når han folder sig ud på fjorten numre i løbet af en halv times tid.

Mega heavy!

Onkel Reje er ikke perfekt. Han bander og svovler og opfordrer børn til at lave ballade, pjække fra skole og smide vores underbukser, bare fordi det er sjovt. Men han er lige præcis, hvad nutidens børnefamilier har brug for. I en tid hvor forældre er overbeskyttende og har en tendens til at glemme at lære deres børn at tænke selv, giver Onkel Reje børnene muligheden for selv at være dommere over, hvad der er rigtigt og forkert – præcis som Bamse har gjort de sidste 35 år, når han har været et røvhul over for Kylling.

Så kære Onkel Reje – tak fordi du er dig! Tak fordi du lærer nutidens børn, og deres forældre, at heavy metal er for alle, store som små, og ikke mindst at man både skal have en ironisk distance til dele af den, men sandelig også tage meget af den alvorligt. Det skal være sjovt at høre heavy – både for sig selv og sammen med andre. Det er nemlig mega heavy!

1. Onkel Rejes heavyband
  2. Monster mega heavy metal
  3. Jeg kan ikke li' at gå i bad (megaheavy mix)