Night in Gales - Five Scars

Five Scars

Genrer:Melodisk Death Metal, Death metal
Antal numre:13

"Five Scars" er det femte album fra tyske Night in Gales, og, hvis man synes, at den melodiske dødsmetal er gået hen og blevet lidt for poppet, kan man med fordel investere i denne skive.

Night in Gales, der jo må siges at være melodødveteraner, har nemlig fokus på de mere hårdslående elementer, der definerede den tidlige melodiske dødsmetal, og de mere poppede ting, som specielt svenske melodødbands sidenhen tilsatte, er ikke rigtigt at finde på denne skive. I stedet dukker der celloer op nu og da samt mere rockede (alternativ rock for at være mere præcis) rene omkvæd i ny og næ.

Night in Gales ligger på denne skive stilistisk tæt på både At the Gates og Arch Enemy. Fællestræk med at the gates er den melankolske, og nærmest forbinte stemning, der er at finde på klassikerne "Terminal Spirit Disease" og "Slaughter of the Soul", da Night in Gales gør brug af samme type harmonier i mange af deres riffs. Og så er ligger Björn Gooßes' vokalstil uhyggeligt meget tæt på Thomas Lindbergs desperate skrig. Og her kan mpske rette den kritik mod Night in Gales, at en mere original sangstil kunne efterlyses, men, hva fa'en, det passer jo til musikken, så det gør mig ikke så meget. Med hensyn til lighederne med Arch Enemy, så manifesterer de sig i en inspiration af NWoBHM, som Night in Gales tilsyneladende deler med Michael Amott, og således er der også masser af melodiske synkronguitarer i mange af numrene på skiven.

Ganske vist er "Five Scars" måske ikke super original, Night in Gales fortjener credit for at gøre melodøden lidt mere aggressive og mindre poppet, og de mange lag og harmoniske detaljer, der er hos de to guitarer gør, at der er en del at komme efter for fans af den tidligere melodød på denne skive.

Er man til At the Gates, Arch Enemy, Dark Tranquility og Carcass' "Heartwork", så bør man bestemt tjekke denne solide omgang melodød ud.