Mike Tramp - Museum

Museum

Genre:Hard rock

Fodslæbende udspil med for få hits Mike Tramps White Lion blev i firserne sammenlignet med glambands som Poison, Mötley Crüe og til dels også Whitesnake, men de hvide løver havde en del mere på hjertet. Her var både guitarlir, fængende omkvæd, men også med en social bevidsthed og ansvarlighed. “Warsong", "Cry for Freedom" og ikke mindst en appel om, at behandle verden ordentligt i den tårevædede ballade: "When The Children Cry".

White Lion blev store, og kunne sagtens have blevet endnu større. Men Nirvanas grunge smadrede som bekendt metalbranchen, og bands som White Lion var kanonføde i den sammenhæng.

Efterfølgende har Mike Tramp været i Freak of Nature og senere udgivet et semiakustisk soloalbum Cobblestone Street, et album som fik lunkne anmeldelser.

Nu er knægten fra beskedne Stenløse tilbage med endnu en omgang stille numre - en samling sange hvor det melankolsk udtryk er i højsædet. Den amerikanske accent er ikke glemt, selvom basen nu udspringer fra Danmark.

Albumgennemgang `Trust in Yourself' åbner ballet, og igen er den akustiske guitar det gennemgående element. Temaet kredser om, at du skal være fri og tro på dig selv. Hold dig fra stoffer, religion og politikere, og forbliv fri. Budskabet bliver leveret pænt og nydeligt. Det er tydeligt, at Mike Tramp tror på budskabet - og det hjælper jo altid, men fodslæbende er det stadigvæk.

`Freedom' er et iørefaldende nummer om forurening, og handler om, hvordan vi ødelægger vores verden. Giv mig et sted hvor jeg kan trække vejret, giv mig en flod hvor jeg kan drikke vandet. Jeg vil ikke have jeres begrænsninger. synger Mike Tramp. Det er ubetinget albummets bedste nummer, og har både radiopotientiale og giver rigtig god mening for et bredt rockpublikum. Man fornemmer på nummeret, at Mike Tramp er glad for The Eagles megaklassiker 'Hotel California'.

På nummeret `Commitment' er temaet: hold sammen - i gode, som dårlige tider. Det er naturligvis tænkt om et kærestepar, men kunne i overført betydning vel også handler om Mike Tramp og hans publikum gennem 30 år.

Nu har Mike Tramp fået lidt cadeau for teksterne, men desværre hælder de fleste sange til den sentimentale side med fokus på længslen og smerten. `Mother' er et eksempel på en sukkersød hyldest til… ja, mor.

Sympatisk udspil Tematisk har Mike Tramp sympatisk nok altid haft fokus på temaer som frihed, krig og vores elendige forvaltning af moder jord. Det kunne derfor være interessant, hvis vi fik et bud på, hvordan vi skal forvalte friheden? Det er et centralt spørgsmål. Mike Tramp har oplevet mere end de fleste. Han har taget det store spring, og kom i mål. Han har smagt sejrens sødme og oplevet at bryde med rammer og normer for hvad velfærdsdanmark tilbyder. Han har oplevet den helt store nedtur og fundet sig selv igen. Men hvordan forvalter vi vores frihed? Mike Tramp har givetvis et bedre bud på, hvordan vi skal forvalte vores frihed, men nøjes med at konstatere, at vi skal være fri og tro på os selv.

Alt i alt bliver det for fodslæbende, sentimentalt og jeg savner flere numre som f. eks `Freedom'.

Tracklist 1. Trust In Yourself 2. New World Coming 3. Down South 4. Better 5. Freedom 6. Commitment 7. And You Were Gone 8. Slave 9. Mother 10 Time For Me To Go

Mike Tramp - Trust In Yourself (official music video)