Mehida - Blood & Water

Blood & Water

Genrer:Prog metal, Power metal
Spilletid:47:43

Finske Mehida spiller progressiv powermetal i lidt samme boldgade som Pagan’s Mind. Men tro ikke, at du dermed ved, hvordan Mehida lyder! Bandet har en del træk til fælles med hedengangne Conception, nærmere bestemt på dette orkesters klassiske "In Your Multitude". Det er især tydeligt på et nummer som "Burning Earth". Nummeret "Multitude" (en hilsen til Conception?) har en smag af Toto i deres "Isolation"-periode, mens meget af den filmmusikagtige baggrundslyd henleder tankerne på Lordbanes "Age of Elegance" eller måske endda Dream Theater’s "Awake" (naturligvis helt uden sammenligning).

Musikken indeholder dejligt mange personlige harmonier, især i korene, og produktionen er fyldt med fede produktionsmæssige twists – fra fed kvindelige backing-vokal til ofte sciencefictionagtige samples og effekter (især på "Grace"). Det ene øjeblik sovser bandet dig ind i næsten kvalmende Melodi Grand Prix-omkvæd, det næste øjeblik får de med seje riffs og komplekse rytmiske markeringer lytteren til lige at tøve en ekstra gang foran cd-skuffen. Bandets evne til at variere sig inden for de enkelte numre gør, at jeg personligt accepterer de mere banale passager.

"Blood and Water" er en spændende plade, der kombinerer medrivende progpower og harmonisk kant. Som før antydet ikke ulig Pagan’s Mind, men alligevel meget anderledes. Det svageste punkt er den svenske forsanger, Thomas Vikström, der i de bedste øjeblikke lyder almindelig og upersonlig, i de værste øjeblikke synger en anelse skingert og falsk. Det er dog efter min mening til at leve med, når musikerne i øvrigt er så dygtige, som de er – især bassist Jarno Raitio imponerer mig.