Lemuria - The Hysterical Hunt

The Hysterical Hunt

Genrer:Symfonisk black metal, Black metal

Officiel vurdering: 3/10

Folk, black og symfoni?

Lemuria så første gang dagens lys i den belgiske by Antwerp. Ligesom Antwerp-områdets flamske sprog kan ses som et sammenkog af andre europæiske sprog, kan Lemurias musik altså også opfattes som en hybrid mellem flere af metallens mange genrer. Her er det særligt black metal (af den symfoniske slags) og folk metal, der gør sig til kende i musikken. En kombination man ikke støder på hver dag i metalmiljøet, men som ikke desto mindre også er at finde på deres nyeste album The Hysterical Hunt. Men er der så noget ved musikken, eller virker det som et fejlagtigt mismatch?

At kreere et konceptalbum

Når man dykker ned i Lemurias musik, vil man hurtigt opdage, at de er enormt glade for konceptalbums. Faktisk så meget at de til dags dato endnu ikke har udgivet et album uden et gennemgående tema fra start til slut, og her følger The Hysterical Hunt trop. Personligt har jeg altid været en kæmpe fan af konceptalbums, men før et sådant album skal kunne give mening, skal både handlingen og numrene være værd at bide mærke i. Desværre er det her, at The Hysterical Hunt skuffer en smule. Sangene er rent ud sagt ikke stærke nok til at holde lytteren fanget igennem hele albummet. Dette er særligt pga. numrenes længde. Flere sange varer omkring de 8-9 minutter, og det er ikke altid, at sangen udvikler sig specielt meget i det stykke tid.

Enkelte gør, men dette er desværre heller ikke en sikker succes. Tager man eksempelvis titelnummeret, vil man opleve flere forskellige elementer i sangen. Problemet er bare, at det meste af det ikke rigtigt bider sig fast. Lemuria har som sådan egentlig godt styr på black genren og viser, at de også sagtens kan spille metal, når det er det, de gider. Vokalen er mere end glimrende og har den knasende klang, som man kender det fra eksempelvis Dimmu Borgir og Satyricon. Desuden er albummet også ganske velproduceret, og alle instrumenter høres tydeligt. Det er altså dermed tydeligt, at der er lagt enormt meget arbejde i albummet, og at det ikke er noget, der opstod fra den ene dag til den anden.

Gode elementer og potentiale… hurtigt afbrudt

For at sige det helt kort og klart; folk metallen og black metallen spiller ikke godt sammen på denne udgivelse. Lemuria viser dog, at de er enormt dygtige musikere, og jeg tror bestemt også, at de ville være i stand til at lave et ganske godt album, hvis de bare holdt sig til den ene af genrerne, og så måske skar et par minutter af nogle af sangene. For albummet har skam også de elementer og musikalitet, der skal til for at opnå noget større. Desværre får man sjældent lov til at nyde dette for længe ad gangen, inden man bliver afbrudt af et malplaceret folke metal træk eller en dårligt talende speakerstemmer, der skal fortælle en om albummets historie med en lettere kikset dialekt, der ikke er helt til at placere.

1. Prologue (The Land Of The Beast)
  2. A Plague Upon The Land
  3. The Hysterical Hunt