Så bliver der spillet op til dans hos grand prix segmentet
I disse dage er landet gået i selvsving over Eurovisionens melodi grand prix; og denne gang - med god grund - noget mere end sædvanligt. (Vanen tro var vi næsten helt sikre på, at vi stensikkert vandt… faktisk mere stensikre end vi var året før!) Så vi skal da også have en lille ”grand prix special” her på heavymetal.dk.
Når man i heavy metal/hard rock sammenhænge taler om melodi grand prix, er en historisk milepæl 2006, hvor Lordi vandt i Athen med sagen ”Hard Rock Halleluja” - vist til alles, inklusive finnernes egen, store overraskelse.
2006 var også året, hvor jeg stiftede bekendtskab med det norske band Gothminister, da de varmede op for Theatre of Tragedy på det nu desværre lukkede The Rock. Og jeg udviklede hurtigt en vis veneration for Gothminister med deres melodiske og nærmest hyggelige horror-/monsterrock. I år stillede Gothminister op i det norske melodi grand prix med sagen ”Utopia”, der også er at finde på bandets seneste udgivelse af samme navn.
Gothminister er et norsk industrial metal band dannet i 1999 af Bjørn Alexander Brem (aka Gothminister), der i øvrigt driver et advokatkontor i Oslo. Utopia er bandets femte full-length. Lydmæssigt er Gothminister meget tysk. Hvis nogen havde sagt, at bandet var fra Tyskland, havde jeg ikke tvivlet et sekund. Referencer til f.eks. Rammstein og disses lige ligger lige for. Dog bruges mere sammenhængende lydbilleder, end det ofte høres inden for Neue Deutsche Härte (som man ikke i øvrigt kan kategorisere Gothminister som; også fordi de ikke synger på tysk). Således kan Gothminster måske nok beskrives som lænende sig mere op ad traditionel rock/heavy metal end f.eks. Rammstein. Der er en meget fin balance mellem sangstilen og musikken, der nok kan siges at klæde hinanden godt.
Samtidig er Gothminister et ’horror- eller monsterband’ - lidt i lighed med Lordi, som jeg refererede til ovenfor. Dog er Gothministers fremtræden mindre bombastisk, idet musikerne vel er sminkede, men ikke til ukendelighed. Dukkekostumerne overlades til de zombier, som er med bandet på scenen. Musikalsk er stilen, som jeg hører det, både mere industrial og mere heavy end Lordis; som jeg nok synes af og til mangler noget hårdhed, men det er jo en smagssag. Omvendt har Gothminister så ikke helt den samme melodiske catch som Lordi.
Tekstmæssigt taler vi monstre, mareridt og alt det til faget hørende. Det er ikke her, Gothminister leverer noget spændende. Et interessant spørgsmål om mange bands i vores genre er, om de egentlig selv tror på det. Bjørn Alexander Brem udtalte i forbindelse med det norske grand prix, at han tror, at det er vigtigt at ’lege lidt’ - livet er ganske kort, og man må ikke glemme at lege. Adspurgt direkte til, hvordan han mente, at deres show virker på folk, og om publikum ikke bliver skræmte, sagde han (i min ubehjælpsomme oversættelse): ’Jeg tror ikke så mange bliver skræmte af det. Men jeg håber de kan le lidt med os og have det lidt sjovt’. Man kan i hvert fald ikke beskylde dem for at tage sig selv for seriøst... Og denne humoristiske og faktisk lidt glade stil, afspejler sig fint i musikken.
Men hvordan er Utopia så? Ujævn, tror jeg er en rimelig måde at beskrive den på. Efter en i virkeligheden lidt ligegyldig intro, der - sammen med flere senere mellemspil – skal sætte den stemningsmæssige ramme, starter Utopia med ”Someone Is After Me”. God melodisk tilgang, og et OK omkvæd. Herefter går det endnu bedre med ”Utopia”, der er et rigtig velfungerende nummer med storladne musikflader og et fedt omkvæd. Men så går det desværre lidt nedad bakke. Det er lidt som om, at Gothminister ikke rigtig kan få de næste numre til at fungere. Det er ikke dårligt, og det er lidt svært at sætte fingeren på, hvad det er, men musikken er - efter min smag - ikke så sammenhængende. Noget af det skyldes givetvis, at Gothminister arbejder meget dette horror-koncept, som jeg nok ikke helt køber, men som man jo alt efter temperament kan se anderledes på. (Denne horror-stil med en ironisk vinkel kan måske sammenlignes lidt med Necromantix, hvis nogen ellers husker dem.) Det skal dog med, at der også er flere stærke numre på Utopia, f.eks. ”Afterlife” og ”Raise the Dead” (med rigtig dejlig meget dobbeltpedal).
Hvordan gik det med grand prix’et, tænker nogle måske. Gothminster kom til den norske finale, men måtte dér se sig slået...
Gothministers bud på et grand prix hit, “Utopia”, kan høres via nedestående link. Hvis man har glemt, hvordan et grand prix show (også) kan tage sig ud, kan Gothministers optræden til den norske finale ses på nettet.