Fatal Smile - World Domination

World Domination

/ Sound Pollution · Udkom

Genre:Hard rock
Spilletid:50.04

Så er der dømt heavyrock! Fatal Smiles seneste album fra 2008 med den beskedne titel "World Domination" er her blevet genudgivet med to bonustracks. Det svenske band spiller lige ud af landevejen biker-rock med en ganske god, poleret produktion. Vokalen er meget standard for genren, rå og halvlys à la Kip Winger, og melodier og riffs er faktisk meget sammenlignelige med den type "Mötley Crüe light"-hår-metal, som Wingers seneste album "Karma" stod for, omend Fatal Smile satser lidt mere på de rent bluesbaserede sangskabeloner.

Fatal Smile spiller tight, og musikken svinger helt fint. Et nummer som "Out of My Head" har lidt af den samme grooviness, som Winger står for i deres bedste øjeblikke, tilsat lidt ekstra krydderi i nogle af harmonierne. "No Tomorrow" og det sidste af de to bonusnumre, "Pissed Off" stikker lidt ud fra resten af skiven ved at have en langsom, Black Sabbath-agtig puls - vokalen snuser også lidt til det Ozzy-agtige her, hvilket forsanger Blade faktisk slipper helt fint fra.

Pudsigt nok, idet det plejer at være omvendt, er "World Domination" et album, som starter lidt uinspireret for så gradvis at blive mere fængende at lytte til - og bonusnumrene lyder som en helt naturlig krone på værket, så man egentlig undrer sig over, hvorfor de ikke var med på første version af albummet (de er indspillet under samme sessions som resten af numrene).

Kort sammenfattet: Mangler man en fuldstændig ukompliceret heavyrockskive i samlingen, er "World Domination" ikke et dårligt bud. Det er ikke stor kunst eller på nogen måde originalt, men mindre kan også gøre det - medmindre man lige har skaffet sig Wingers "Karma"-album. Et 7-tal med pil opad herfra.