Ephel Duath - Pain Remixes The Known

Pain Remixes The Known

Genre:Hardcore
Spilletid:44:29

Officiel vurdering: 4/10

Avantgarde-metalbandet Ephel Duath har fået en italiensk producer ved navn Eraldo Bernocchi til at remixe deres seneste album “Pain Necessary to Know". Bernocchi har brudt albummet op i en masse fragmenter og lagt disse ind i programmerede miljøer, hvor "vokalen" på Aphex Twin-vis er forvrænget til aggressiv enerverende støj, og "musikken" i øvrigt veksler imellem støjtechno i Aphex Twin-boldgaden og forholdsvis fredelig Dub-ambient.

Fragmenterne af Ephel Duaths musik er lagt ind oven på programmeringerne i ofte forvrænget, ulden form, så man ind imellem føler, at man sidder og hører techno i en kælder under et heavymetal spillested. Jeg kender ikke Ephel Duaths (originale) musik godt nok til at sammenligne de to produkter, men det er mit indtryk, at de her remixes simpelthen ikke udnytter det musikalske potentiale, der ligger i bandets musik. Jeg har hørt en hel del anden techno, der lød meget ligesom numrene på dette album, hvilket giver mig fornemmelsen af, at produceren kunne have givet et hvilket som helst band den samme behandling og i store træk fået det samme produkt ud af det.

Jeg er ikke god til at lytte til ambient og techno, fordi pointen vist nok er, at man ikke skal lytte koncentreret til musikken, men snarere lade den omslutte sig som et rum, man kan bevæge sig i. Jeg har ikke lyst til at være i det rum, "Pain Remixes the Known" skaber, men der er højst sandsynligt andre med en anderledes æstetik end mig, der har. Selve programmeringerne fremstår professionelle, men vel vidende hvor relativt let det er at lave den slags med de rette værktøjer, synes jeg stadig, at dette er et halvringe produkt.