Electric Hellride - Hate.Control.Manipulate

Hate.Control.Manipulate

Debut album fra den danske udgave af Machine Head.

Det danske band Electric Hellride startede i år 2008 og de har siden stormede frem ad, hvori de i 2010 fik udgivet EP’en Charged. Bandet er kun fire år gammel, men efter en del koncerter fik de i 2012 lov til, at repræsentere Danmark i Wacken Open Air: Metal Battle. Bandet er kendt for at levere groovy metal blandet med elementer fra thrash, death, sludge og traditionelt heavy metal, og det kommer da også til fulde i deres debut album Hate.Control.Manipulate.

Hate.Control.Manipulate er fuld af råstyrke og Electric Hellride får virkelig presset deres thrashede stil frem. I sangen ’’Hatred Propaganda’’ indledes det af skingrende bækkener, hvor efter den går lige på og hårdt. Med guitarens skiftene hvis af riff, bliver sangen aldrig helt kedelig, for der ligges altid et nyt lag på, samtidig med trommernes groovy’e rytmer, får det en lidt hoppende tilgang. Det ekvilibristiske guitarspil gør hele albummet meget mere originalt, men hele Electric Hellride’s lyd, kan alligevel sammenlignes med andre danske undergrundsbands som Aphyxion eller Memorial. Og i sange som ’’Reload To Shoot Again’’ bliver det en smule fandango og giver nærmest lysten til at danse, ja det lyder meget mærkeligt, men selvom det er danse-metal så er det stadig hård metal.

Når det gælder Electric Hellride, så er vi meget over i det groovy’e og thrashede hjørne og selvom de lyder meget modernistisk, så har de også mange elementer fra det lidt ældre, som enkelte hurtige trommer og fede guitar soloer med masser af hastighed. Electric Hellride kan meget vel og mærkes sammenlignes det tidlige Machine Head. Det eneste minus ved albummet, vil dog være vokalerne, de lyder lidt rustne og de er ret energiløse, som om forsangeren virker udmattet og det gør det hele en smule kedeligt. Men hvis du kan lide Machine Head, så kommer du også til at kunne lide Electric Hellride.

1. Trackliste 1. Adibatic Wrath 2. Hatred Propaganda 3. Take Control 4. Flesh Into Ash 5. Sulfur 6. The Needle Craves 7. The Wreckage Of A Mortal Man 8. Exhaling Chaos 9. Blood Rise 10. Reload To Shoot Again