Eclipse Prophecy - Days of Judgement

Days of Judgement

Genrer:Prog metal, Power metal

En solid omgang hård, varieret power metal hele vejen fra Canada.

Eclipse Prophesy er et canadisk band, der spiller progressiv power metal. Days of Judgement er deres debutalbum - og det er helt bestemt en debut, som de kan være stolte af. Der er hentet inspiration fra bands som Blind Guardian og Iced Earth, men dog med et stærkt personligt præg. Jeg vil ikke gå så vidt, som at kalde det nyskabende, men Eclipse Prophecys Days of Judgement er en perfekt blanding af det bedste fra power metal, progressiv metal og en overvældende selvsikkerhed.

Eclipse Prophecy spiller langt mere brutalt power metal end majoriteten af bands i denne genre. Især det brutale og ret gennemtrængende trommespil bidrager til dette. På trods af hårdheden og det progressive, så er deres musik stadig meget melodisk. Introen sætter en standard for resten af albummet - en undertone af noget episk, inspiration fra symphonic metal, fantastisk vokal og et teknisk højt niveau. Eclipse Prophecy bruger et væld af kontraster i deres musik, bla. ved det symfoniske touch og de mange, lange og teknisk avancerede guitarsoloer.

Sangene er meget varierede og der er intet spor af cheesyness over det her. Det skulle lige være mht. lyrikken, hvor der altså er sneget sig en drage ind hist og her. Men hvad fanden, det er jo power metal. Modsat en hel del andet power metal (læs: stort set alt), er sangene lette at skille ad, og man finder en ekstrem variation på Days of Judgement. Det jeg er mest begejstret for på dette album, er dog vokalen. Det er en ren vokal, der dog - igen, modsat majoriteten af hvad man oplever i power metal - er dyb, aggressiv og meget gennemtrængende. Vokalen varieres utrolig meget i løbet af albummet, og på trods af at den for det meste holdes i det rå, dybe toneleje, kan forsangeren komme ubegribeligt højt op i tonerne. Ligeledes er det helt fantastisk, når hele bandet er med på backing vocals - især i "Circle of Torments".

Power metal skal være ondt før det er godt, og det er Echlipse Prophecy, primært pga. de sindssygt hurtige trommer og forsangerens virkelig rå - og anderledes - vokal. Enkelte sange og passager er mindre heldige, men alt i alt er jeg virkelig imponeret over Eclipse Prophecys Days of Judgement.

1. Animus Ara
  2. Under Shadow’s Veil
  3. Through the Storm