Dreamscape - End Of Silence

End Of Silence

/ VME · Udkom

Genre:Prog metal
Spilletid:60:20

Nu har jeg flere gange haft denne CD i anlægget, for igen at ligge den op på hylden uden at have fået skrevet det mindste der kunne bruges til en anmeldelse, men nu kom der så endelig et forsøg på en anmeldelse. Prog. Metal er normalt meget langt fra de genrer jeg normalt hører, idet jeg til dagligt lader mine øregange fylde med hardcore, metalcore og thrash. Alligevel havde jeg allerede på fornemmelsen, da jeg så coveret, at det ikke var blandt disse genrer at denne skive hørte til. Og ganske rigtigt. Alligevel skulle det vise sig at gå hen og blive en positiv oplevelse, at skulle sætte sig ind i dette album.

"End Of Silence" er tredje album fra disse fem tyskere og produceret af bandets egen keyboardspiller. Et job som han har klaret ret godt, i hvert fald er de enkelte instrumenters lyd utrolig klar og alt i alt er der en utrolig klar lyd, og de stemninger der passer til hvert enkelt nummer er flot fremhævet.

Hele albummet er en spændende præsentation af prog. Metal, dog er især nummeret "The End Of Light" værd at fremhæve, hvor man som lytter virkelig får en lektion i metal i alle former og farver. Nummeret starter som et stykke klassisk musik præget af strygerne. Senere bliver det smuk, stille rock, ja næsten pop-rock hvis det ikke var for keyboardet og trommerne. I de godt 21 minutter som nummeret varer, bliver man hele tiden overrasket over hvad der venter rundt om hjørnet.

Som ikke garvet prog. Metal lytter er jeg i hvert fald ret begejstret for denne CD, som allerede har fået utallige ture på anlægget.