Demians - Building An Empire

Building An Empire

Genrer:Prog rock, Rock
Spilletid:56:41

Franske Demians er i live-udgave et rigtigt band, men på debutalbummet "Building an Empire" er det forsanger og multiinstrumentalist, Nicolas Chapel, der spiller og synger det hele. Det er noget af en bedrift, for der er tale om meget storladne og detaljerede arrangementer med masser af lag af guitar, strygere, vokal og andet godt. Stilmæssigt trækker Demians på en nyere tradition af på én gang gennemmelodisk, pompøs og energisk støjende rockmusik. Her er tydelige inspirationer fra Oceansize (især på det lange, afsluttende nummer, "Sand") og Porcupine Tree (lyt f.eks. til "Unspoken"), mens andre numre som "Sapphire" og "Naive" minder mig meget om Devin Townsend på albums som "Accellerated Evolution" og "Synchestra". Enkelte passager på f.eks. "Sapphire" kunne også godt lyde lidt hen ad Amplifier. Arrangementernes brug af strygere, små programmerede fills og store rum omkring vokalen kunne også godt give associationer til Pure Reason Revolution. Det hele er dog tilsat en personlig, meget optimistisk og poppet stemning, der gør, at der aldrig er tale om ren kopi af de førnævnte kunstnere.

Det er svært at fremhæve et enkelt nummer på "Building an Empire", da albummet føles meget som et hele, hvor numrene glider naturligt over i hinanden. Det er et utroligt varmt og behageligt album at lytte til, nærmest som et auditivt brusebad. Kun på slutningen af nummeret "Empire", kører musikken lidt for meget i tomgang til min smag.

Herudover er det eneste moderat svage punkt ved Demians Chapels vokal, som ofte har en meget tydelig accent (den er dog stadig forbløffende diskret sammenlignet med andre af hans landsmænd) og ikke har så meget kraft bag. Den lidt hæse kvalitet, hans stemme ind imellem har, tyder på, at han har brugt elektrisk forstærkning i højere grad end sit mellemgulv. Kvalitetsforskellen mellem Nicolas Chapel og f.eks. Mike Vennart fra Oceansize er tydelig på et nummer som "Sand", hvor Chapel lader til netop at efterligne Vennarts måde at synge aggressivt på i en bestemt passage – Chapel har fat i selve udtrykket, men mangler bare at arbejde en anelse med sin sangteknik.

Men som sagt er "Building an Empire" et dejligt album, og mine forbehold skal ikke afholde fans af moderne progressiv rockmusik fra øjeblikkeligt at stifte bekendtskab med Demians. Jeg glæder mig under alle omstændigheder til at høre mere fra Chapel og co.