Degradead - Till Death Do Us Apart

Till Death Do Us Apart

/ VME · Udkom

Genrer:Melodisk Death Metal, Death metal
Spilletid:41:06

Da CD'en går i gang, må jeg lige kigge en ekstra gang på coveret, for at forsikre mig om at det ikke er Dark Tranquillity jeg har sat på. Det er det ikke. Det er Stockholm-kvintetten Degreaded, der med deres første fuldlængde, "Till Death Do Us Part", tager mig med hele vejen rundt i Göteborgsmetallens univers. Åbningsnummeret "Genetic Waste" og nummeret efter, "Take Control" minder meget om tidlig In Flames eller som sagt, Dark Tranquillity. Da det er Jesper Strömblad, Björn Gelotte og Daniel Svensson (alle fra In Flames) der har siddet bag knapperne, er det ikke så underligt at det smager lidt af fisk.

Degradead forstår at lave catchy melodier og gode guitar riffs men mangler at udvikle deres egen stil. I løbet af de første 10 numre på albummet kommer vi fra Dark Tranquillity og In Flames forbi At The Gates, The Haunted og Soilwork og havner hos Sonic Syndicate. En blandet landhandel, altså. "Jamen, er det da dårligt?" hører jeg jer spørge. Både og. Albummet i sig selv er godt, og jeg vil især fremhæve numrerne "Burned" og "The Fallen". Men man sidder tilbage med en lille følelse af afsuttede bolscher. Man har hørt det hele før. Det mest originale på albummet er det 11. spor; titelnummeret. Det er en akustisk melodi. Det er ikke hver dag man ser et band opkalde sit album efter den sidste melodi på CD'en. Og da slet ikke et akustisk nummer. Men da jeg selv hader anmeldere der giver dårlige karakterer fordi noget ikke er originalt, vil jeg nøjes med at trække et enkelt kranie fra.

Hvis du kan lide den melodiske dødsmetal, vil du også kunne lide denne skive. Men du opdager intet nyt her.