Decapitated - Carnival Is Forever

Carnival Is Forever

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Death metal, Death metal
Spilletid:42.30

Fem år er gået, siden polske Decapitated udsendte deres sidste album, og bandet har mildt sagt været igennem nogle omvæltninger i mellemtiden. Bandets bus var involveret i en ulykke, hvor trommeslageren Vitek døde, og forsangeren Covan blev så alvorligt skadet, at han lå i koma i længere tid. Covan er stadig ikke på toppen, og Viteks bror, guitaristen Vogg har således taget den svære beslutning at fortsætte bandet med både en ny trommeslager og en ny forsanger.

Resultatet er, som man måske kunne forvente, et meget anderledes band. Hvor "Organic Hallucinosis" fra 2006 brillerede med en catchy blanding af heftig dødsmetal og groovy Pantera-thrashede rytmer, er Decapitateds nye udspil "Carnival Is Forever" et langt mere almindeligt dødsmetalalbum. Den nye trommeslager Krimh spiller såmænd udmærket, men han kører meget i de samme typer af blastbeats gennem mange af numrene, og den nye forsanger Heinrich (som i øvrigt efter indspilningerne har forladt bandet!) er væsentligt mere ensformig i sin råbe-growle-vokal, end Covan var.

"Carnival Is Forever" er dog ikke noget dårligt album som helhed. Nogle skæringer swinger meget fedt, f.eks. "Homo Sum" og især numrene "404" og "A View from a Hole", der begge har Sepultura-agtige samba-elementer - måske er det dette brasilianske islæt, der henvises til i albummets titel? Sidstnævnte nummer leger også med lidt Opeth-agtig melodi i guitaren i introen, der starter afdæmpet for så at bygge op til mere traditionel død. En anden ting, jeg meget godt kan lide, er afslutningen på albummet. Hvor titelnummeret "Carnival Is Forever" bruger lidt stille, melodisk guitar som kontrast til brutaliteten, vender denne type atmosfæriske klangbrydninger tilbage i slutnummeret "Silence" - men denne gang får de lov at stå alene: Hele tiden forventer man, at bandet atter vil eksplodere i hurtig metal, men i stedet sidder man med tilbageholdt åndedræt, indtil musikken pludselig er færdig. Et modigt musikalsk valg.

Alt i alt er albummet et lyt værd for fans af genren som sådan, mens tilhængere af "Organic Hallucinosis" formentlig vil blive en smule skuffede. Men det bliver interessant at høre, hvad det nye Decapitated udvikler sig til, for som antydet er der interessante elementer undervejs i det ellers lidt konventionelle lydlandskab.