Cybecore - Identity

Identity

Genrer:Deathcore, Industrial metal

Officiel vurdering: 3/10

The name says it all

Som anmelder er det jo super fedt, når et bands navn samtidig perfekt beskriver den genre, som bandet spiller. ”Cypecore”, yep, tænk deathcore med cyberspace, og så har du allerede der forstået præcis, hvad Cypecore går ud på. Der er gået 6 år, siden Cypecore udgav deres forrige album, Take The Consequence, men nu er den tyske dommedagskvintet tilbage, og det foregår stadig for fuld smadder, med masser af breakdowns samt instrumenter, der er stemt så langt ned, at samtlige strenge hænger slappe som nedkappede kabler i en storby ødelagt og forladt efter dommedagsbombardementer. Trods denne dommedagsstemning er der dog også plads til nogle blødere passager mellem de tonstunge riffs og tordentrommer, i klassisk core-stil.

Identity, or the total lack thereof…

Der er en bittersød ironi i, at Cypecore har valgt at navngive deres nyeste album Identity, for det er da måske nok lige præcis det, albummet mangler – identitet. Samtlige 12 sange lyder, i stor grad, totalt ens. Der er intet, der er med til at adskille dem; hvert nummer er bygget op på samme måde, og det bliver ret hurtigt ret så enerverende samt ensformigt at sidde og høre på, medmindre man da er totalt pjattet med at høre den samme sang 12 gange i træk, og hvis det er sådan, det er, så skal du da glæde dig til at høre Cypecore, da denne skive så vil være gaven, der bare bliver ved med at give…

…. And then!

Jeg skal gladeligt indrømme, at jeg havde sgu svært ved at se fidusen med Cypecore her. Musikken var ensformig, lyrikken plat, og der var bare intet ved dem, der virkede bare den mindste smule interessant, unikt eller specielt, MEN (og det her er et stort men!) så besluttede jeg mig for at undersøge, hvordan de gør sig ud, når de spiller live, og så gav det mening! Masser af effekter, masser af røg, kostumer, gasmasker og stroboskoplys, så ergo er min konklusion omkring Cypecore, at det er et band, der skal opleves live, før det sådan rigtigt giver mening, medmindre man da er sindssyg stor fan af ensformig industrial-deathcore. Cypecore er tydeligvis et band, der gør sig mere i, at folk skal have en fed oplevelse, når de ser dem live, end at folk skal have en fed oplevelse, når de sidder derhjemme og hører deres musik, og fred være med det! Men med den umiddelbare indstilling så er jeg ikke helt sikker på, hvordan de lokker folk til deres koncerter, men det må jo være deres hovedpine!

1. Intro
  2. Saint Of Zion
  3. Where The World Makes Sense