Cryps Of Despair - All Light Swallowed

All Light Swallowed

Genrer:Blackened Death Metal, Brutal Death Metal

Officiel vurdering: 3/10

Bølledød a la Litauen

Crypts of Despair har været i gang i en del år, men alligevel er de først nu klar med deres andet album, All Light Swallowed. Jeg har personligt ikke megen erfaring med den litauiske metalscene, faktisk er det kun Luctus, jeg umiddelbart kender – og måske er det en mindre scene end først antaget, da både guitaristen og bassisten i Crypts of Despair også er med i Luctus. Stilistisk er vi ude i noget old school bølledød a la Morbid Angel, Vader og Cannibal Corpse, dog med enkelte black-elementer – hvilket er forventeligt, når vi har at gøre med et metalband fra Østeuropa. Hvis du stadig ikke helt er med på, hvordan den kombination lyder, så kig godt på coverbilledet, bandets og udgivelsens navn – for All Light Swallowed lyder præcis, som man ville forvente.

Death metal for dummies

Lad os starte med det, der fungerer på All Light Swallowed – det er nemlig hurtigt overstået. Produceren og mikseren fortjener stor ros, for albummet lyder virkelig godt (dette har dog intet med musikkens kvalitet at gøre!) – samtlige instrumenter går rent og klart igennem, og dynamikken er præcis, som den skal være.

Nu til det, der ikke virker: resten. Det kan virke hårdt, men det er sandt. Tillad mig at uddybe: Crypts of Despair ved præcis, hvordan man laver old school dødsmetal – eller rettere – de ved præcis, hvordan man kopierer old school dødsmetal. Der er absolut ikke skyggen af originalitet eller nye ideer at finde på All Light Swallowed, det er nærmest en kliché. Bandet lyder vitterligt sådan, som folk der ikke hører dødsmetal, synes dødsmetal lyder: trommer, der siger ”chugga-chugga-chugga”, og en vokalist, der ræber ned i en metalskraldespand. Og intet af det er der noget i vejen med, det er bare blevet gjort utallige gange før, og det er blevet gjort bedre mange, mange gange før. Jeg tog mig selv i at zone ud igen og igen – jeg kunne simpelthen ikke holde fokus og måtte derfor gentagne gange starte et nummer forfra. Og selv efter en række gennemlytninger er de eneste to numre, jeg kan genkende, ”Choked by the Void” og ”Bleak View”, og det er udelukkende, fordi de har en intro og ikke bare starter lige på og hårdt.

Jeg fik dette album overrakt af en anden anmelder, da han forklarede mig, at han simpelthen ikke kunne finde på noget at skrive. I bytte fik han Angstskrig – jeg begynder nu at tro, han tog røven på mig.  Han har jo godt vidst, hvor håbløst generisk og formularisk et album det her er.

Ctrl-C, Ctrl-V

All Light Swallowed er ikke et dårligt album, det er bare et ligegyldigt album med musik, man nemt kan finde mange andre steder allerede. Bevares, hvis man blot ønsker endnu en CD til bunken af ”cargo shorts metal”, så værsgo! Men hvis man ønsker musik, der gør andet end at teste ens tålmodighed, så vil jeg virkelig mene, man bør undgå det her album. Jeg ville faktisk ønske, det var et dårligt album, så kunne man sidde og påpege de mange soniske katastrofer samt gøre sig morsom på bandets bekostning, men det er desværre ikke tilfældet. For der ikke noget sjovt ved musikken, kun en undren over, hvorfor man er tilfreds med at kopiere, når nu man kan kreere?

1. Being - Erased
  2. Anguished Exhale
  3. Choked By The Void