Convulse - Cycle of Revenge

Cycle of Revenge

Genre:Death metal

Officiel vurdering: 10/10

Den finske trio har begået et uortodoks dødsmetal album, på den rigtig fede måde!

Deres uden sammenligning bedste album

Convulse, der dubuterede med World Without God i 1991, er nu ude med deres kun fjerde album Cycle Of Revenge, og de har med dette nye album bevæget sig i en retning, der har givet en helt ny lyd til den dødsmetal, man kender, og som de før har lavet. Det er et album der fra første sekund overbeviser en om, at det er noget helt specielt, man skal til at give sig i kast med. Cycle Of Revenge er et modigt og veludført album, som, jeg tror og håber, for alvor vil placere Convulse på verdenskortet.

Ondt og smukt på samme tid

Da jeg satte mig ned og gjorde mig klar til at få blæst hovedet af med dette album, så blev jeg noget overrasket og fyldt med ekstrem nysgerrighed fra første sekund. Første nummer starter ud med stille og idylliske toner, som i sin lyd fortæller dig, at du skal ud på en rejse, og det er fuldstændigt sådan, det er. Du skal ud på en rejse i hvor ondt, dystert, men samtidigt smukt og episk, dødsmetal kan være. Første skridt er taget, og du tager nu næste skridt med nummeret ”God is You”, som bare gør din interesse og forventninger endnu større. Effekterne og det veludførte musikalske ensemble åbner dit sind helt op med en fed og anderledes start, der bare er proppet med elementer, der virkelig får dig til at lytte dybt ind i sjælen på det her band. Nu er du klar til at give slip og samle dine fødder op og løbe igennem Convulse’s skov af nuancer og diversitet, for det her album bliver bare ved med at give. Efter at tempoet og hårdheden for en stund er skruet op på nummeret ”Pangaea”, så giver nummeret ”Fractured Pieces” dig mulighed for at samle dig selv og få pusten. Mens du bare sidder der og kigger op i loftet og lader dine ører og dit indre sorte får forkæle af forsangeren Remi Jämsä’s hvisken og dystre guitarspil, så ved du bare, du sidder med et helt fantastisk album. Det er dystert på den lede måde, og det kendetegner sig blandt andet også ved, at man sidder og velsigner det mørke og grå vejr, der er ude foran sit vindue. Det altødelæggende growl er det sidste touch, der gør, at alle elementerne på det her album går sammen og udløser de evigt sorte og røde skyer, der indhyller det hele i en smuk og ond stemning. Er man alligevel nået til det punkt, hvor man synes at vokalen trænger til en smugle variation, så kommer nummeret ”Ever Flowing Stream” og tilfredsstiller den trang med en igen dyster, men ren og hjerteskærende vokal.

Samling på følelserne

Det var egentlig slet ingen tvivl om, at det her album skulle tildeles en masse kranier, men spørgsmålet var bare, om det skulle have det sidste med. Jeg har hørt dødsmetalalbums, der var federe end det her, men jeg har bare ikke hørt noget i stil med det her. Jeg synes virkelig ikke, der er et nummer på det her album, der ikke er godt, og det har bare været så stor en fornøjelse hele vejen igennem. Når man forsøger sig med noget nyt uden at afvige fra sin genre, og det lykkedes så fantastisk godt, så fortjener man anerkendelse, og det vil jeg give Convulse i form af 10 kranier. Det er svært at sammenligne det her album med noget andet, men hvis man skal sammenligne bandet overall med nogle andre, så er danske Undergang et godt bud. En anbefaling af det her album er vel fuldstændig indiskutabelt, men hvis du alligevel var i tvivl, så køb det for helvede!

1. Cycle of Revenge
  2. God is You
  3. Pangaea