Cnoc An Tursa - The Giants Of Auld

The Giants Of Auld

Genre:Black metal

Gammel skotsk poesi forvandles til atmosfærisk metal.

Åh, Skotland. Smuk natur, whisky, nærige mænd iført kilt og en overdrevent sej accent. Her finder vi Cnoc An Tursa, der den 25. februar i år udgiver deres debut, The Giants of Auld. De fire bandmates musik er svær at sætte i bås genremæssigt, men de inddrager elementer fra black metal, og i særdeleshed også folk metal. Derudover er der gennem albummet lagt fokus på det melodiske, variation og kontrast, og i særdeleshed atmosfæren.

Flere steder har jeg set dem omtalt som viking metal, hvilket jeg vil påstå som værende helt forkert. Meget af Cnoc An Tursas lyrik (om ikke det hele, men det kan jeg ikke udtale mig om) er gammel skotsk poesi af bla. Robert Burns, Sir Walter Scott og John Stuart. Det er muligt at finde enkelte af teksterne online ("Winter, A Dirge" og "Hail Land of My Fathers), og de er helt fantastisk smukke. Forsanger Alans rå growl er ikke overvældende, men det er tydeligt at høre hvad han synger – og med de tekster ville alt andet have været forfærdeligt ærgerligt.

Cnoc An Tursa har fundet den helt rette balance mellem hårdhed og det melodiske. Elementerne fra folk metallen er rigt repræsenteret, især i form af blæseinstrumenterne (og ja, selvfølgelig også sækkepibe), og sammen med keyboardet er det med til at skabe den atmosfære, som gennem hele albummet er tydeligt til stede. De folk-inspirerede instrumenter bidrager ligeledes til det episke i Cnoc An Tursas musik. Især "The Lion of Scotland" er et godt eksempel på dette. Outronummeret "Blar na h-Eaglaise Brice" er instrumentalt, atmosfærisk og uendeligt smukt.

Jeg er meget imponeret over dette, for mig hidtil ukendte, band. Ikke blot formår de at blende elementer fra deres lands folkemusik ind i, hvad de laver, men de inddrager simpelthen deres kultur. Hvor fantastisk er det ikke? Cnoc An Tursa er et bevis på, at skotter kan andet end at drikke mørk øl og spille golf; The Giants of Auld er et imponerende stykke arbejde og et ekstremt stærkt debutalbum.

Trackliste: 01. The Piper O’ Dundee 02. The Lion of Scotland 03. Bannockburn 04. Hail Land of My Fathers 05. Ettrick Forest in November 06. The Spellbound Knight 07. In Shadowland 08. Winter – A Dirge 09. Culloden Moor 10. Blar na h-Eaglaise Brice