The Ways of Yore

/ Plastichead Music Distribution · Udkom

Genre:Black metal
Antal numre:13

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Forvirring fra Greven

Kald ham Nazist, terrorist, morder eller satanist – Varg Vikernes stadig er den mest omtalte metal musiker fra det norske Black Metal miljø. Vi kommer ikke uden om, at manden har inspireret mange med sin musik gennem tidens løb. Plader som Det Som Engang Var og Hvis Lyset Tar Oss har fået deres eget lille podium hos alle Black Metal fans. Vikernes er nok mere kendt for sine kriminelle handlinger end sin musik. Han brændte utallige kirker ned i Norge og i 1994 blev han fundet skyldig i at dræbe guitaristen i det legendariske Black Metal band Mayhem. Han var den første i Norges historie, som fik den maksimale fængselsdom i Norge på 21 år. Fængselstiden blev brugt på at skrive ikke mindre end to plader. Siden hans løsladelse i år 2009 er han nu i fuld sving igen. Vikernes har dog forladt sine Black Metal rødder og er i stedet begyndt at eksperimentere med ambient musik. Det kan siges, at gamle Burzum fans, som kun holder sig til de gamle plader, ikke vil kunne lide hans nyere materiale. Jeg har dog personligt aldrig lyttet særlig meget til Burzum, så jeg føler alligevel, at nu er det på tide, at jeg vælger at lytte til noget af det eksperimentelle musik han har lavet.

Gennemgang

"God From The Machine" er det første nummer på pladen, og det er allerede ved at blive syret her. En instrumentation som minder om noget fra Vikingetiden. Der bliver spillet masser af lut, en masse percussion instrumenter og hele vejen i gennem nummeret holder han denne stille og rolige stil. "The Portal" er lidt i samme dur som det første nummer. Det kører i et afslappende tempo, hvor der ikke sker så meget. Der lyder en lille tangent solo i baggrunden, som ikke kommer til sin ret. "Hail Odin" er en vikingehyldest til den nordiske gud. Vi snakker om disse vikingemelodier, som er blevet vist på det første nummer, og nu kommer tilbage på tredje nummer. Vikernes synger på dette nummer, men det bliver ikke til meget andet end titlen, der bliver sunget igen og igen. Det er et acceptabelt nummer, men det bliver hurtigt utroligt kedeligt. "Lady In The Lake" er det eneste nummer, hvor der lyder en smule dissonans. Et keyboard, som fuldstændig tvinger sig ind gennem dine trommehinder og er på grænsen til at være uudholdeligt at høre på. De har en lidt bittersød syntheziser i baggrunden, som også gør det uudholdeligt at lytte til. Indtil videre har jeg ikke oplevet andet end forvirring på denne plade, da jeg ikke føler, at lytteren får levet sine forventninger ud. "The Coming Of Ettins" holder igen det samme langsomme tempo, som det meste af pladen har haft indtil videre. Syntheziseren er i brug igen og sammen med en klaver gang, der er utrolig jazzet, efterlader nummeret bare forvirring hos lytteren. Sjette nummer på pladen "The Reckoning Of Man" er i samme stil som de forgående fem numre i et stille og roligt tempo, som ikke lige får lytteren til at blive gejlet helt op. Dette nummer er dog det første lyspunkt på pladen for mig, da det minder en del om ambient bandet Ulver fra Norge, som jeg er stor fan af. Indtil videre synes jeg, at dette har været det stærkeste punkt på pladen. Nummeret igennem har Vikernes en spoken word passage. Samtidig kommer det jazzinspirerede klaver tilbage. Det kommer ikke som nogen overraskelse, at Vikernes er meget glad for at eksperimentere – og det lægger han ikke skjul på. På trods af, at pladen er utrolig forvirrende, må jeg lige pointere, at hans evner som producer alligevel imponerer. Krystalklar lyd og alligevel plads til, at hans atmosfære lader sig udfolde fuldstændigt. Hvis der skal sættes en finger på, hvordan det lyriske univers ser ud, er det heller ikke svært at høre på titler som "Hail Odin" og "Hail Freyja", at han er utroligt fascineret af Asatro og den nordiske mytologi.

En del forvirring

The Ways Of Yore har et par okay numre, men det er så heller ikke mere end det. Jeg vil nok hellere fortrække det gamle materiale, og jeg håber, at han vender tilbage til sine Black Metal rødder. Denne oplevelse var ganske udmærket. Hvis folk er inde i ambient genren, som indblander keltisk folkemusik, og hylder de nordiske guder, så er denne plade måske noget for dig