Burst - Lazarus Bird

Lazarus Bird

Genrer:Prog metal, Metalcore
Spilletid:59:06

Lazarus Bird er senste udspil fra det svenske band Burst, der efter min mening er rimelig enestående. De har en helt speciel stil, der vel nærmest kan deles op i to kategorier. Vi har at gøre med et band der på den ene side kæler for din lyttesans, som en blid elskerinde der slikker dig blidt i øret. Men når du mindst venter det, kommer den anden side frem. Dit øre er bidt af og du har groteske rivemærker på kinderne. Sådan er Burst. Burst beviser, endnu engang, hvor velspillende de er. De har smedet nogle pænt lækre riffs sammen, men også nogle fantastiske melodier. Jeg fornemmer en slags minimalisme til stede, enkelte steder i musikken. Med dette menes, at selvom musikken kan virke overvældende, bæres den af en så spinkel og enkel en simplicisme. Blot nogle enkle riffs af guitar og bass. På andre tidspunker spiller alle instumenter samtidig, men musikken er så spinkel. På andre tidspunkter er der så meget sus og energi i musikken, den hårde del, der kendetegner hardcoren. Jeg har lyttet pladen igennem mange gange og flere gange bliver jeg overrasket over, at pladen pludselig er slut. Man bliver nærmest suget ind i Bursts univers. Et univers der både forundrer og overrasker. De eneste skår i glæden er, at enkelte passager kan virke lige monotone nok og det er nok her jeg kan blive træt af "Lazarus Bird". For der er lidt en riff-forvirring, hvor der bliver smidt enkle og komplicerede riffs afsted, i jævn strøm. Produktionen er der dog intet at sætte fingeren på. Lyden er tør og knivskarp, hvilket klæder musikken.