Black Burn - The Invocation

The Invocation

Genre:Thrash metal
Spilletid:34.09
Antal numre:6

Har du aldrig hørt om Black Burn, så er det ganske forståeligt. Bandet var aktive i 1980erne og havde hovedkvarter i Berlin, og, som vi alle ved, så var Berlin i 1980erne på grund af hele øst-vest situationen dengang stort set afskåret fra omverden. Denne skive The Invocation er egentligt en gammel demo fra 1985, som High Roller Records har fået fingrene i og nu genudgiver.

Og heldigvis for det, da Black Burns musik er faktisk slet ikke så ringe. The Invocation var på mange måder forud for sin tid. Ligesom Hellhammer/Celtic Frost, Venom og Possessed så byder Black Burn på den slags proto-ekstremmetal. Vokalen er dyb og på kanten til at være growl, og selve musikken ligger et sted mellem thrash metal, tidlig død, tidlig black, power metal og traditionel metal. Lyrikken er heller ikke ulig det, der senere kom til at kendetegne ekstremmetal - "Necrophile" giver blandt andet en udførlig beskrivelse af et samleje med en døende, og "The World Is an Immeasurable War" emmer af black metal nihilisme. Et lille ufrivilligt morsomt indslag er kvindelige rædselsskrig (som man kender fra de gamle gyserfilm), der dukker op rundt omkring på skiven.

Hovedstilen er som sagt en type primitiv thrash metal, der godt kan sammenlignes lidt med Hellhammer og Venom, selvom Black Burn er meget mindre sjuskede og en del mere tekniske. "Priest of Dread" starter som et beskidt speed metal nummer med kaotiske guitarsoli, men bliver så tungere og mere groovy, mens "Skylla" er en midtempo affære med pumpende guitarer. "The World Is An Immeasurable War" starter med en melodisk intro på ren guitar, men eksploderer bogstaveligt talt over i noget power-speed metal med overraskende meget melodi og relativt teknisk leadguitar med neoklassicismer og hele baduljen. Efter en kikset intro fortsætter "Necrophile" i samme rille, men tempoet sættes dog hurtigt ned til noget tungere, som passer det bizarre lyriske indhold fint, og "Dr Vollin" er et mere traditionelt nummer med nogle simple og tunge riffs. Bonusnummeret "Black Burn" er lidt andereledes end de andre, da det er mere melodisk og synges med ren vokal. Det er også en lidt mere tung affære, der virker en kende inspireret af Mercyful Fate, og med næsten 10 minutters længde må det siges at være et næsten episk nummer.

Produktionene er okay, når man tænker på skivens baggrund, og musikkens fremførelse er ganske vist ikke uden fejl - der bliver ramt nogle forkerte toner nu og da, og der er et par anslag, der ikke lige sidder helt på pletten - men, det synes jeg, er tilgiveligt og ligefrem charmerende, når alt tages i betragtning.

Black Burneds The Invocation har fået lov at sprede mørke endnu engang, og fans af Possessed, Hellhammer, Venom og tidlig Celtic Frost bør i hvert fald udnytte sig af High Roller Records' initiativ og anskaffe sig denne upolerede diamant.

1. Skylla
  2. Priest of Dread
  3. The World Is an Immeasurable War