Arkona - Ot Serdca K Nebu

Ot Serdca K Nebu

Genre:Folk metal
Spilletid:63:31
Antal numre:14

Da jeg modtog Arkonas seneste skive "Ot Serdca K Nebu", var det mit allerførste møde med dette russiske pagan metal band. Da min viden omkring bandet så var lig nul, måtte jeg på en lille google tour. Her fandt jeg hurtigt frem til at bandet har taget deres navn fra en borg der er bygget på øen Rügen. Øen eller borgen var tidligere brugt som kultsted for guden Svantevit, der dyrkedes i form af en kæmpe træstatue med fire hoveder. Ja, spændende, så er vi i hvert fald i den rette stemning til lidt pagan metal!

Bandet er grundlagt af den kvindelige forsanger Masha "Scream" Arhipova. Hun tager sig af alt sangskrivningen og noget atypisk også alle growls/screams der forekommer i musikken. Arkona skiller sig ud fra mængden af pagan/folk metal bands, da alt deres sang foregår på russisk. Noget som kan virke godt i nogle sange, mens andre falder en smule underligt ud. Albummet "Ot Serdca K Nebu", som betyder fra hjerte til skyerne, er bandets fjerde udgivelse på bare tre år. Stilen på albummet er ifølge bandet selv pagan metal, men jeg mener at vi er ude i en form for spirituelt metal!? Da det er en blanding mellem pagan metal og new age musik. Musikken indeholder alle de traditionelle instrumenter der nu hører til folk/pagan metal, og til tider er der en super stemning i musikken. Men desværre formår Arkona ikke at holde fast i denne stemning hele vejen igennem. Bandet prøver alt for mange steder at indføre denne form for new age musik og det giver alt for mange udfald, hvor musikken bare går helt i stå. Lidt synd for der er flere sange, hvor man virkelig får følelsen af at man er til stede i en snusket bar et sted i Sibirien hvor der bare høvles vodka shots og danses træsko dans. Men set som helhed formår "Ot Serdca K Nebu" ikke at udskille sig fra den store mængde af folk metal der efterhånden er på gaden - så noget uforglemmeligt album er dette ikke. Konklusionen er, at hvis man trænger til en lidt anden indgangsvinkel til folk metal, så kan Arkonas "Ot Serdca K Nebu" godt anbefales.