Abigail Williams - In The Shadow Of A Thousand Suns

In The Shadow Of A Thousand Suns

Genrer:Symfonisk black metal, Melodic Black Metal
Spilletid:46:34

Amerikanske Abigail Williams byder på deres seneste udgivelse på herlig og varieret black metal, der lægger sig fint i slipstrømmen fra Dimmu Borgir, uden dog at ende som en bleg kopi. 'In the Shadow of a Thousand Suns' indeholder ti meget varierede numre, der det ene øjeblik byder på trommende tordensalver fra helvede og afdæmpet himmelsk klaverspil det næste. Tag eksempelvis det smukke instrumental nummer ’A Semblance of Life’ hvor bandet dyrker fortvivlelsen og desperationen gennem det flotte klaverspil, inden vi bliver mødt af et sandt vredesudbrud i form af sangen ’Empyrean – Into the Cold Wastes’. Dette er en sand fornøjelse for ørerne, lige som resten af dette forrygende album.

Abigail Williams bygger i høj grad sine numre op omkring et skelet bestående af bas, guitar og trommer, der så bliver komplementeret af orkestrale elementer, samt keyboard og klaver. Denne opskrift er måske nok hørt før, men musikken er bare så veludført, at man ikke kan lade være med at blive revet med. Bandet forstår altså at ryste posen med musikalske virkemidler, så musikken fremstår frisk og afsindigt velskrevet. Allermest vovet bliver bandet på pladens sidste nummer ’The Departure’, hvor der for første og eneste gang på pladen bliver budt på ren sang og et nærmest poppet akustisk guitarspil. Disse elementer bliver dog hurtigt afløst af de tunge guitarer, men viser at bandet absolut også tør gå sine egne veje.

Er man fan af symfonisk black metal, vil man bestemt ikke blive skuffet over at investere i dette udspil, der virkelig fortjener at komme ud til et stort publikum.