Photo by Mathilde, Metal A Day
Photo by Mathilde, Metal A Day · Se flere billeder i galleriet

Within Temptation

Valbyhallen, København SV

Det er næsten fire år siden Within Temptation sidst spillede i Danmark på en famøs betondækket halvø lidt uden for København. Denne gang skulle akustikken i Valby Hallen stå sin prøve. Et nyt album er på vej, og i den anledning var Sharon den Adel og resten af den hollandske æresgarde draget på turne, som blandt andet bragte dem rundt i alskens afkroge af Rusland og nu til Danmark.

Beyond The Black

Photo by Mathilde, Metal A Day

Med sig havde Within Temptation bragt det tyske symfoniske band Beyond The Black, som skulle forsøge at ryste efterårskulden af folk, inden det for alvor gik løs. 7 numre blev vi trakteret med, og desværre viste det sig, at lyden skulle få al for stor indflydelse på, hvordan folk oplevede denne optræden. Allerede efter de første to numre kunne man se, at folk havde oplevet, hvad de skulle opleve, og begyndte at trække mod baren enten bagerst i salen eller ude i forhallen.

Forsangerinden Jennifer Haben gjorde ellers sit ypperste for at holde folk fast i salen, men når der samtidig var generel forvirring over, hvordan hele deres setup fungerede, var det nemt at forstå, hvorfor folk trak stille og roligt ud. I flere omgang brugte de Chris Hermsdörfer som en growler til deres sange, og det synes jeg slet ikke passede ind i deres rytme og musikalske repertoire. De burde have udeladt den del, og hvis de så insisterede på at have en backup vokal, ville en clean vokal måske passe bedre.

Lydkulissen skal ikke have skylden for en middelmådig bedrift, der fra starten havde svært ved at fastholde publikums interesse, men bandet havde store problemer med at komme ud over scenekanten og skabe en stemning. Derfor ender jeg på fem kranier.

5/10

Within Temptation

Photo by Mathilde, Metal A Day

Efter det traditionelle sceneskift og utålmodig venten, hvor forventningens glæde arbejdede sig gennem ens krop og sind, var det endelig tid. Et lyd- og lysorgie, som vi aldrig havde set det før med Within Temptation. Samtidig var der på scenen bygget piedestaler til trommerne og keyboardsene, hvilket helt klart fremhævede en i forvejen anonym og stillestående positur på scenen.

Rent musikalsk og lydmæssigt var vi nu alenlangt foran, hvad vi oplevede med Beyond The Black. Og for en gangs skyld var lyden i Valby Hallen ikke direkte elendig. Vi har nok bevæget os op til en mellemting mellem dårlig og middelmådig. Men det stoppede hverken Sharon den Adel med at føjte frem og tilbage på scenen, ligesom de tre strengespillere legede en slags musikalsk stoleleg om, hvem der skulle stå hvor. Og det til trods, så var musikken spot on gennem hele koncerten.

Nogle ville nok kalde mig en gammel prut, for jeg synes, at valget af numre faldt på for meget nyt, og ikke nok af det gamle. Det ældre er, i min verden, mere solidt og tungere, end deres nyere. Det fører os så ud i en diskussion omkring genrer, og den skal jeg nok undlade jer for. Det er jo klart, at der er tale om en Resist-turne, så det er det album, der skal fokuseres på, og så må vi koncertgængere bare håbe og tro på, at der kommer noget, vi kan skråle og brøle med på.

Hvor Valby Hallen i bedste fald er et middelmådigt sted at være til koncert, så er der aldrig noget middelmådigt over Within Temptation og Sharon den Adel. Ja, de spillede fem sange fra deres nye album, Resist, men de kom godt omkring i et katalog, der byder på alverdens forskelligheder i form af gæstesolister og genrer. Jo, bevares, de havde ikke nogle gæster med på scenen, men de overgange, der var lavet fra en indspilning, gjorde, at man slet ikke lagde mærke til, at der manglede en person mere på scenen.

Vi skal jo til det. Jeg har været meget ambivalent med, hvilken retning jeg skulle gå rent karaktermærssigt. Det er nemt at give lyden skylden, så det lader vi være med. Ren optræden for sig, lander jeg på et flot syvtal. Der mangler lidt synkronisering i den musikalske stoledans, og ved afslutningsnummeret, ”Stairway To The Skies”, hvor Sharon bliver hængt op i nogle snore og skulle forestille en engel, der kom ned til menneskene, der haltede overgangene simpelthen. Samtidig synes jeg, at der manglede en bedre synergi mellem sangene. Samtidig manglede de sange, der virkelig kan få folk til at råbe og skrige med på fuld drøn.

Og så lige en opfordring til jer, der tager ud til disse koncerter. Hold nu kæft, følg musikken og nyd oplevelsen. Den evindelige knævren, især under den meget stille ”Forgiven”, kunne få selv den roligste metaltrunte til at komme op i det røde felt.

7/10

Sætliste:

• Raise Your Banner