Within Temptation spiller koncert i Falkonersalen, Frederiksberg .
Within Temptation - Bleed Out

Bleed Out

Genre:Symfonisk metal

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Fra en hård tid til endnu en

Musikkens kraft har altid fungeret som en stemningsfuld lindring for mennesker, når deres har været præget af tumult og udfordringer. Og det må man sige, at den har været for rigtigt mange de seneste par år. Within Temptation har påtaget sig opgaven at afspejle disse udfordringer på sine skuldre, og resultatet af dette er deres seneste album ”Bleed Out”.  Sharon den Adel, bandets ikoniske frontkvinde, udtalte i et interview med metalinvader.net, at ”Krigen i Ukraine har påvirket os meget. Som artister er vi inspirerede af den verden, vi lever i, og vi har jo vores platform. Vi er historiefortællere, og jeg tror, at vi som mennesker har brug for at tale om disse ting”. Dette dybe engagement i de globale begivenheder er i sandhed inspirerende, og jeg kan heldigvis allerede nu afsløre, at albummet har indfriet alle mine forventninger – og flere.

Hårdtslående og harmonisk

Hvis vi ser tilbage på Within Temptations seneste udgivelser, så var Hydra (2014) mildest talt en usædvanlig affære med en overflod af gæsteartister, mens Resist (2019) nærmest repræsenterede det modsatte spektrum. Bleed Out virker som en naturlig progression fra sidstnævnte album, og udmærker sig særdeles gennemført ved sin kraftfulde og harmoniske lyd. Sharon Den Adels vokal er stadig lige så fantastisk, som den plejer at være, og måden hendes stemme smelter sammen med den symfoniske instrumentering er bemærkelsesværdig. Man undrer sig lidt over, hvorfor bandet nogensinde gik så langt væk fra det, der fungerede på deres tidligere plader, når succes kan opnås med så enkle virkemidler.

Der findes adskillige højdepunkter på pladen, men især ”The Purge” fortjener at blive fremhævet. Måden de kraftfulde trommer dikterer tempoet på med Sharons stemme, der elegant skifter i takt, er intet mindre end imponerende. Desuden formår guitaren i verset at skabe en nærmest fremmedartet lyd og atmosfære, der gør, at man føler sig isoleret og alene på en fremmed planet. ”Shed My Skin” er endnu et fantastisk nummer, hvor Within Temptation har inviteret det undervurderede metalcore-band Annisokay med på pladen. Resultatet er en hæsblæsende komposition, hvor hvert eneste sekund føles afgørende og fuld af slagkraft. Sangen omhandler de udfordringer, som enhver person står over for i livet, og opfordrer os alle til at tage kampen med oprejst pande og aldrig give op.

Generelt set er teksterne på albummet utroligt smukke. ”We Go To War” fremhæver budskabet om sammenhold og medmenneskelighed, og erklærer støtte til dem, der i øjeblikket kæmper deres livs sværeste kamp med følgende ord; ”And when we hear the call, we go to war, and leave it all now to bring it back again. Now nothing else really matters, we’ll defy till end”. Det er så sandelig et opråb, som man kun kan støtte. Nummeret ”Wireless” går endda så langt som at udfordre eksistensen af en højere magt, især nu når vores verden lider under de aktuelle forhold, som den gør.

Der er desværre enkelte øjeblikke, hvor pladen føles forceret. Jeg begriber på ingen måde, hvorfor man har følt det nødvendigt at forvrænge og manipulere med Sharons stemme eksempelvis i nummeret ”Ritual”, som føles rodet og alt for elektronisk. Omkvædet er mere passende til dansegulvet i en natklub end på en metal-udgivelse. ”Unbroken” er også et ret forglemmeligt nummer, og kunne med fordel have være udeladt for en kortere spilletid.

En menneskeskabt trussel

Tilbage på albummet Mother Earth (2000) beskrev Within Temptation vores jord som værende uforudsigelig, og at dens næste skridt var umulig at forudsige. Denne gang er truslen desværre skabt af mennesker, og Bleed Out er bandets opråb og appel til en fælles indsats. Udgivelsen føles som en moderne udvikling af den symfoniske metalgenre, og er ikke bange for at tilføje både metalcore og alternativ metal ind i mixet. Det er gennemført, det er moderne, og det er Within Temptation tilbage i form!

1. We Go to War
  2. Bleed Out
  3. Wireless