Testament

Testament, Exodus og Death Angel

Amager Bio, København S

The Bay Strikes Back er titlen på den europæiske tour sammensat af de tre Bay Area thrash metalbands Testament, Exodus og Death Angel. Aldrig før har de tre bands turneret sammen, så der ventede det fremmødte publikum en solid omgang thrash metal fra de tre pionerer indenfor denne genre.

Koncerten var meldt helt udsolgt, og mine forventningerne var høje, da jeg ankom til Amager Bio.

Death Angel

Death Angel

Første band på scenen denne torsdag aften var Death Angel fra Daly City, Californien. Bandet, der blev dannet helt tilbage i 1982, spiller en god gang klassisk thrash metal, så der var lagt i kakkelovnen til de mange fremmødte publikummer.

Bandet gik på scenen til en godt fyldt sal, hvilket indikerede, at folk ville have det hele med denne aften, hvilket var en rigtig fornuftig idé, for Death Angel startede i et dejligt højt tempo. Allerede fra start var der godt gang i pitten, og i takt med, at bandet leverede den ene klassiker efter den anden, steg temperaturen i salen. Bandet spillede tight med solide tunge guitarriffs, og det var netop sådan en opvarmning, vi alle havde brug for. Selvom jeg personligt aldrig har været stor fan af Death Angel, så efterlod de et helstøbte indtryk. De var nærværende og energiske på scenen, hvilket smittede af på alle i salen.

Lyden og lysshowet var absolut i den gode ende, og selvom der var et par udfald i vokalen undervejs, så var det ikke med til at hive helhedsindtrykket ned. En dejlig start på aftenen, hvilket ikke trak forventningerne ned til aftenens næste band.

8/10

Exodus

Exodus

Andet band på scenen var ingen ringere end Exodus fra Richmond, Californien. Bandet blev dannet i 1979, og anses af mange for at være de absolutte pionerer indenfor thrash metal. Bandets entré på scenen fik de sidste mennesker i baren til at træde ind i salen, som efterhånden var tæt på fuld. Bandet startede ud med sangen ”Body Harvest”, og selvom lyden i starten drillede en del, så virkede bandet tændte og glade for endelig at få skudt denne The Bay Strikes Back tour i gang.

De første 3-4 numre virkede bandet til at lede efter rytmen, hvilket smittede af på publikum, som i den grad var stillestående under starten af koncerten. Lidt en spand kold vand i hovedet på folk på gulvet efter den energiske opvarmning af Death Angel.

Under sangen ”Fabulous Disaster” levede Exodus op til vanlig standard, og det var, som om de endelig fik rystet de små børnesygdomme af sig, som altid indfinder sig, når man indleder en tour. Anført af en storspillende Gary Holt på guitar gik koncerten fra at være jævnt kedelig til pludselig at være superfed. Dette smittede straks af på publikum, som kvitterede med en pænt stor pit.

Exodus forsatte med deres håndfaste leveringer af en god blanding af numre fra deres mange studiealbums og sluttede af med nummeret ”Strike of the Beast”, hvor vi også fik en wall of death blandt publikum.

Jeg stod tilbage med en lidt blandet følelse efter denne koncert med Exodus. På den ene side havde jeg fået en fed sætliste med nogle af de bedste numre fra bandets lange karriere, men på den anden side så virkede bandet ikke til stede i starten af koncerten, hvilket selvfølgelig trækker ned i den samlede bedømmelse. Største lyspunkt under denne koncert var uden tvivl Gary Holt. Den mand er bare en ren fornøjelse at se på. Med en energi og udstråling, som mange kunne lære noget af, gik han forrest og forvandlede en mulig fiasko til en ganske god koncert.

6/10

Testament

Testament

Sidste band, og selvfølgelig aftens hovednavn, var Testament fra Berkeley, Californien. Bandet blev dannet i 1982 under navnet Legacy af guitarist Eric Peterson. Bandet gik på scenen til en helt fyldt sal i Amager bio, og bandet lagde ud med sangen ”Eerie Inhabitants” fra albummet The New Order.

Lyden havde drillet lidt under Exodus-koncerten og allerede fra start, var det tydeligt, at disse problemer forsatte. Forsanger Chuck Billy forsøgte flere gange at gøre opmærksom på, at der var problemer med hans lyd, men lige lidt hjalp det. Trommerne var alt for højt sat i forhold til resten af instrumenterne, og især vokalen var meget lav. Et rigtig kedeligt faktum, der desværre forsatte koncerten ud. Selv bortforklarede Chuck problemerne med, at det også var første koncert under The Bay Strikes Back Tour. Den første koncert er altid én, man gerne bare vil have overstået, så alle fejlene kunne rettes. Men for os, der netop var mødt frem denne aften, så var sådanne kommentarer ikke lige det, man havde brug for at høre.

Men på trods af lydproblemer så virkede Testament nu alligevel glade for at være tilbage på dansk grund, og vi fik heldigvis en rigtig fed sætliste serveret denne aften. Her var der blevet plads til nogle af de ældre sange samt en enkelt fra det kommende album Titans of Creation, som udkommer i starten af april 2020. Nummeret hedder ”Night of the Witch”, og hvis resten af numrene på albummet holder samme standard, så lover det godt.

Testament spillede godt, og virkede meget fokuserede på at give os en fed koncert. Under de sidste koncerter, jeg har set med Testament, har der været lige lovligt meget interaktion med publikum i form af ”Hey Hey Hey”-råb og andre ”lege”, som desværre tit kan ødelægge fede sange. Denne aften var det musikken, der var i fokus og ikke diverse ”lege” med publikum, hvilket var kærkomment. Testament forstod at levere varen, og selvom deres musik ikke ligefrem skabte en kæmpe mosh pit, så virkede publikum til at være godt underholdt igennem hele koncerten.

Bandet sluttede af med fire gamle klassikere; ”Into the Pit”, ”Practice What You Preach”, ”Over the Wall” og til sidst fik vi ”Disciples of the Watch” til at gå hjem på.

Færdig var denne torsdag aften, hvor vi havde fået en god gang thrash metal, som den skal leveres. En fed oplevelse at være til koncert med tre af de gamle pionerer indenfor denne genre. Lad os håbe, at vi får disse bands tilbage til Danmark igen i fremtiden.

7/10