Illdisposed, HateSphere og Dawn Of Demise

Slagelse Musikhus og Badeanstalten, Slagelse

Efter min personlige mening, var dette nok på forhånd den største metal begivenhed nogensinde i Slagelse! Tre af de absolut fedeste bands i Danmark lige pt: Dawn Of Demise, Hatesphere og Illdisposed på samme aften, gjorde ganske enkelt at der var dømt mødepligt for enhver med bare en smule hang til thrash og dødsmetal. Efter et lille håndfuld øl, nåede jeg da også lige at møde op og få mig en fadøl, inden Dawn Of Demise gik på som denne aftens første band.

Lyden var fra start god og der hersker bestemt ingen tvivl om at der blev gået til stålet fra aller første strofe. Scott Jensen & co. virkede både tændte og særdeles oplagte med deres "nu-skal-vi-sgu-godt-nok-lige-have-en-bajer-og-spille-noget-metal" attitude! Stille og roligt kom der mere og mere gang i publikum og numre fra debutpladen "Hate Takes Its Form" fungerede fint sammen med et enkelt nummer fra "Lacerated" EP'en og noget helt nyt materiale, der virkelig lød til at sparke røv. Man kan efter denne fede oplevelse kun glæde sig til endnu en skive fra Danmarks tungeste boyband!

Næste band på scenen var Hatesphere, som jeg skulle se for tredje gang i år og man kunne med det samme se, høre og fornemme at en solid Europa-tour i foråret, har sammenspillet bandet på alle måder. Svinetight, energisk, ultra energisk og lige i skabet er hvordan Hatesphere virker på en scene! Der blev thrashet godt og grundigt igennem og der blev selvfølgelig, pga den nye line-up, lagt mest vægt på det nye udspil "To The Nines", selv om der selvfølgelig også lige blev tid til et par af de gode gamle klassikere. At Hatesphere måske ikke lige var helt på højde med deres legendariske koncert på The Rock tidligere på året, gjorde ingenting, for varen blev alligevel leveret, som altid, fra den kant - og at skulle leve op til koncerten på The Rock er måske også lige lovligt meget at forlange, ligesom jeg heller ikke kan sige om deres koncert var bedre end den de leverede sidst de besøgte Slagelse, da de havde Jacob Bredahl på vocal. Denne gang blev de dog ikke indvaderet på scenen, men langt de fleste jeg snakkede med efter koncerten, mente at Hatesphere var de fedeste den aften og det må jo siges at være tilfredsstillende!

Med et nyt svinefedt album i bagagen i form af "To Those Who Walk Behind Us", var der virkelig lagt i kakkelovnen til et brag af en koncert med tonsvis af nye og gamle klassikere fra Danmarks absolut fedeste band. Men fra start virkede det lidt som om at gutterne ikke rigtigt var tændte og glade for at skulle præsenterer det fede nye materiale, for det var mere end almindeligt begrænset hvad vi fik fra det nye album. Muligvis var de kolde fadøl til overpriser ved at virke for alvor, men jeg husker ikke rigtigt meget mere end "Just Come and Get Me" fra den nye plade og så ellers klassikere fra bagkataloget for resten - oven i købet hele to numre fra "Submit" og desværre slet ingen fra "Four Depressive Seasons", hvilket de desværre ikke har gjort længe. Jeg kunne godt have brugt et lidt længere sæt fra Illdisposed med lidt flere nye numre. En time er sgu lige lovligt kort syntes jeg. Den solide energi kan man til gengæld ikke tage fra dem, for den var absolut til stede, men jeg syntes at virkede som om de ikke helt gad spille denne aften. Tag nu ikke fejl, for Illdisposed sparkede som sådan stadig ganske godt røv og de gode gamle numre rykkede fedt igennem. Der blev stadig delt solide musikalske øretæver ud og den efterhånden sædvanlige gæsteoptræden blev vi heller ikke snydt for, hvilket jo altid er ret underholdende, men jeg mener nu godt at man kan tillade sig at forvente en smule mere af et band af Illdisposeds kaliber. Den manglende spilleglæde smittede også lidt af på det musikalske, da numrene ikke altid blev leveret helt tight og lige i skabet. Alt i alt var det nu en okey oplevelse for alle tre bands havde rigtig fed lyd og øllet røg ret godt ned, men lidt synd at det var Illdisposed der lige manglede 10-20% for at være helt på toppen. Alligevel tænkte man da musikken stoppede: Øv, nu gik det lige så godt!