Girlschool og Saxon

VoxHall, Aarhus C

New Wave of British Heavy Metal

Den 30 november 2015 skulle der ske noget, for mig, ret så stort. Jeg skulle se en koncert med Motörhead, Girlschool og Saxon. Denne brittiske tre-enighed af metallisk legende-status skulle komme til min by og spille for mig! Koncerten var lidt en erstatningskoncert for en aflyst Motorhead-koncert i Horsens i marts 2014 - som faktisk i selv var en erstatningskoncert for en koncert der skulle have været afviklet i december 2013. Desværre blev koncerten, der var erstatningskoncert for erstatningskoncerten, aflyst. I sommers kunne Voxhall dog annoncere koncerten med Girlschool og Saxon. Endelig skulle koncerten lykkedes, dog uden hovedattraktionen Motörhead.

Motörhead fyldte også meget denne aften, uden at være til stede. Adskillige var iført Motörhead-T-shirt og rundt i krogende gik mange livlige snakke om det bedste Motörhead-album og Lemmys beklagelige død.

Ved ankomsten til spillestedet kunne man konstatere at der var lukket for balkonen. Dette var selvfølgelig den rigtige beslutning, da det ellers havde resulteret i et folk ville blive for spredt, og koncerternes intensitet forsvinde. Min indledende kritik er derfor ikke af Voxhalls beslutning om ,at lukke balkonen, men derimod at det var nødvendigt at gøre. Det er simelthen for ærgerligt at der ikke er større publikum-opbakning til et sådanne arrangement. Ligegyldigt om det er koldt, november , hverdagsaften eller thanksgiving - Saxon og Girlschool var i byen! Nå... Men hvorom alting er:

Girlschool

I dokumentar-filmen "A headbangers jorney" fortæller Lemmy, at der i starten var noget modstand mod Girlschool, grundet deres køn. Hans kommentar hertil var altid "Fuck that, they're good". Og netop bandets bekendtskab med Lemmy og Motörhead har været med til at katalysere karrieren, bl.a. med de to bands fælles-projekt "headgirl".

Da Girlschool gik på var gulvet foran scenen relativt tomt. Guitarrist Jackie Chambers gik på scenen med et "COME ON" og nægtede at igangsætte aftenens første riff, før publikum havde brølet sig lidt varme. Heldigvis tog publikum opgaven på sig og leverede den opbakning bandet efterspurgte.  I løbet af koncerten blev salen også mere og mere fyldt.

I løbet af koncerten havde bandet en rigtig god kontakt til publikum. Især Kim McAuliffe (iført Motörhead-T-shirt) var smilende og talte i øjenhøjde til publikum. Her kom vi både forbi jokes om en arm i gips, trommeslagerens sprogbrug og den efterhånden fremskredne alder. Ligeledes var der henvisninger til Lemmy såvel som Dio - hvilket faldt i god jord hos publikum.

Lyden var, hvad man med en eufemisme, kan kalde for autentisk. Nogle gange står man til en koncerten og tænker "det her lyder jo vitterligt som på CD" - det gjorde man ikke til aftenens koncert. De store udsving i tempo, de mindre fejl og den mudrede lyd gjorde, at man var særdeles bevidst om, at man stod til koncert.

Girlschool spiller en fantastisk fanden-i-voldsk NWOBHM med masser af punk-fornemmelse og rock-attitude. Det fungerede i starten af 80’erne og det fungerer stadig i dag. Udplukket af sange Girlschool havde valgt at spille denne aften var primært centreret omkring deres tidlige udgivelser. Med et efterhånden ret så omfattende og solidt bagkatalog som Girlschool har, var det lidt ærgerligt med et så snævert fokus.

Det var ikke den perfekte udførte koncert - men det ville i virkeligheden heller ikke have været i overensstemmelse med den ukrukkede punkede fanden-i-voldsk-hed, som ellers er gennemsyrende for bandet. Karakteren for Girlschools åbningsset, må derfor være den medrivende , charmerende og helt rigtige 7/10

7/10

Saxon

Efter et effektivt sceneskift, var Biff Byford og co. klar til at gå på scenen. Saxon har efterhånden eksisteret i en del år - siden 1977 faktisk - og har haft et ret solidt line-up. Det er derfor nogle erfarne herrer, der har en særdeles god fornemmelse af hinanden på scenen. Det kunne man godt mærke denne torsdag aften i Aarhus.

Saxons udgave af heavy metal indeholder nogle fantastiske højdepunkter, der medfører en FUCK-YEAH-attitude hos lytteren. Deres materiale kan dog i album-format, i hvert fald for undertegnede, til tider blive lidt gumpetungt og forsamlingshus-rocket. Denne facet forsvandt dog fuldstændig i aftenens koncert og Saxon var en manifestation af good ol’ classic mædl.

Aftenen bød på en meget varieret setliste, der førte os forbi nogle af højdepunkterne fra stort set samtlige albums. Deres gamle materiale, som er lyden af NWOBHM-historie, og deres nyere mere moderne lydende metal; en metal der på mange punkter kan parallel-stilles med Ozzys nyere materiale, hvor lyden er (over)produceret, trommerne i en blød front og en pumpende guitar med masser af "screams". Man kan fristses til at kalde det for en Zakk Wylde-lyd. Det kan man mene om hvad man vil, men det illustrerer Saxons insisteren på at være nutidige, mens man har et solidt blik for de rødder hvorfra man kommer.

Af en eller anden grund var der nogen der var kommet til at skrue diskanten op på 11. Guitaren skar i ørene og Biffs vokal blev til tider så forvrænget, at han lød som Mike Patton når han laver sit megafon-show eller Les Claypools effekt-mikrofon. Hvor udpræget problematikken var, afhang dog meget af hvor i salen man stod, men helt fri for den diskante disfornøjelse blev man aldrig, der i de værste tilfælde blev så fuldstændig at melodien helt forsvandt.

Biff er en fantastisk frontmand og når han står der på scenen, ejer han publikum såvel som scenen. I løbet af koncerten havde han flere fine gimmicks, som f.eks. at optage en facebookvideo med publikum, skrive autorgraf på en af publikums vest og sende sin vandflaske ned på første række. En gang imellem efterlyste han dog mere opbakning fra publikum, som han beskrev som "intimate vikings".

8/10

Aftenens selskab med Girlschool og Saxon var et kærligt nostalgisk NWOBHM-flashback, med masser af tilbageskuen og en insisteren på stadig relevans.

Så selvom aftenen også var en sørgelig påmindelse om en Motörhead-koncert der aldrig skete, var det alt i alt en yderst fornuftig måde at bruge sådan en torsdag aften i november.