Blood, Speed & Leather 2024 - interview

Blood, Steel & Leather 2024 Blood, Steel & Leather 2024

I morgen, den 19. april 2024, skyder Archangel, Steel Interno og Pectora deres 'Blood, Speed & Leather'-turné i gang på Devil Cook Festival. Over de to næste weekender gæster de desuden København, Roskilde og Esbjerg. Søren Crawack (Archangel), Christian Andersen (Steel Inferno) og Søren Weiss (Pectora) har svaret på vores spørgsmål om selvsamme turné.

Spørgsmål af Carsten Bach og Thea Oborski

Hvad gør, at I tænker, at netop denne kombination af bands fungerer?
Søren C – Archangel: Foruden at være rigtig gode venner alle sammen, så er det også bands, der har en vis kvalitet samt en vilje og evne til at vise Danmark, hvad vi kan og vil med vores musik. Integritet og ambition spænder en rød tråd igennem samtlige bands, og det, tror jeg, folk kan mærke og reagerer på.

Søren W – Pectora: Som Søren siger, så kender vi alle hinanden rigtig godt, og vi er så få bands herhjemme, der spiller en mere melodisk og – kan man sige – traditionel form for metal og heavy rock herhjemme, så det gav rigtig god mening at slå os sammen. Ikke mindst fordi alle bands også er albumaktuelle. Vi ved, at fans af stilen vil elske en pakke som denne.

Christian – Steel Inferno: I Danmark er der få bands, som leverer blod, speed og læder, hvilket jo er en fantastisk cocktail. Speed metal består af Punk (Archangel) og Heavy Metal (Pectora) kombineret, så det falder os naturligt ind at slå kræfterne sammen.

Kunne man forestille sig, at denne konstellation trækker flere tilskuere uden for Danmark?
Søren C - Archangel: Ja, det tror jeg bestemt. Det virker til, det nok primært er København, der her i Danmark er hoppet med på den fremadstormende heavy-/speed metalbølge. I Jylland skal musikken gerne stadig groove lidt og stemmes helt ned på guitaren. Det er også fint nok - det er bare noget helt andet, vi gør os i her.

Søren W – Pectora: Stilistisk – absolut! Den her type musik vil snildt kunne sælge flere 100 billetter i både Tyskland og Sverige. Det siger min erfaring mig. Det har vi selv oplevet med Pectora. Alene bare forleden spillede vi i Lübeck sammen med Riot City. Og selv på en søndag kunne der sælges flere hundrede billetter i en så relativt lille by som Lübeck! I Danmark er det bare anderledes. Det er en langt, langt større kamp at sælge billetter til vores type af musik herhjemme. Men vi vil så gerne prøve at ændre det. Både for fansenes skyld, men også fordi vi som musikere jo gerne vil spille i Danmark. Men det skal også bare give mening. Alt med den her turné er blevet gjort DIY. Vi har selv booket koncerterne, lavet grafikken, lavet eventsene og lavet pre-produktionen. Det tager oceaner af tid, så det kræver naturligvis også, at det giver mening. Så vi håber virkelig, at publikum vil støtte op.  Vi glæder os så meget!

Christian – Steel Inferno: Mon ikke. Det er ingen hemmelighed, at speed og traditionelt heavy metal er værdsat af langt flere mennesker uden for de danske grænser. I Danmark er der et langt større fokus på dødsmetal og black metal, så at gøre turen international ville skam ikke skade dens potentiale. Det skal dog siges, at vi oplever en stigende interesse i Danmark for netop denne lyd.

Var der noget bestemt, der gjorde, at det var netop de spillesteder, der blev valgt til turneen?
Søren W – Pectora:  For at lave så skarp en DK-tur som muligt er det virkelig, virkelig vigtigt ikke at overspille landet. Med så mange koncerter, der bliver annonceret på nærmest daglig basis, er kampen om publikum hård. Derfor er det virkelig vigtigt, at man har et så stramt og tilrettelagt produkt som muligt.
For os giver det ikke mening at spille mere end max fire koncerter. Tanken var én i København, én på Sjælland og så ville vi gerne have haft én på Fyn og én i Jylland. I København har flere spillesteder heldigvis vist sig at være åbne over for den nyere bølge af traditionel metal. Der har været fantastiske koncerter på både Beta og Stengade. Pectora spillede sidst på Stengade, og Archangel havde ligeledes deres releasefest på Stengade. Så denne gang ville vi alle gerne prøve noget andet og spille på Beta, som er et fantastisk venue for traditionel metal og passer godt til vores størrelse.
Gimle ligger sindssygt godt i forhold til København og det øvrige Sjælland. Det er nemt med toget og nemt i bil til Roskilde. Og så er Gimle måske bare et af de bedste spillesteder i Danmark med en fantastisk lyd og helt generelt så VIL de gerne ny metal og er klar på at satse.
Bookingmæssigt synes jeg derimod virkelig, at Fyn er blevet svær. Deres metalscene er ret meget fokuseret på ekstremmetal, og efter Kansas City måtte dreje nøglen, synes jeg, det er blevet svært at booke shows på Fyn. Det lykkedes mig i hvert fald ikke denne gang.
Aalborg har altid været god ved Pectora, så der ville vi gerne op igen, og her passede det så med den nye festival på Rocken – Devil Cook!
Esbjerg er virkelig et sats. Jeg mærker ildsjæle i byen, der er klar på ekstremmetal, men om publikum er klar på heavy metal, må tiden vise. Vi håber og glæder os til at komme til byen.

Hvad kan en turné-pakke frem for enkelte koncerter med forskellige band-sammensætninger?
Søren C - Archangel: Rent booking- og promoveringsmæssigt er der jo noget branding, som gør PR-arbejdet lidt nemmere. Men for folk derude kan der måske godt være noget FOMO i at se, at et lineup spiller et sted eller en dag, man ikke selv kan deltage. Måske må man tage til takke med svagere lineups, når bandsene så endelig individuelt kommer forbi, hvor man bor. For os i bandsene udvikler der sig jo et kammeratskab, der bare ikke når at opstå på de der one-off koncerter - særligt hvis det er bands, man aldrig har spillet med før. Så kan det godt blive lidt klikeagtigt.

Søren W – Pectora: Og rent bandmæssigt bliver man også bare et bedre band af at spille flere koncerter i streg – også med de samme bands. Man spiller simpelthen bedre, når man får flere shows under neglene. Og så skal man heller ikke glemme det økonomiske aspekt. Når man lige har udgivet et album, er man ”nødt” til at spille det op. Både for det promoveringsmæssige aspekt, men også for at sælge merch. Det er ikke billigt at udgive en plade selv. Så en egentlig koncertrække er faktisk en nødvendighed.

Christian – Steel Inferno: En sammensat turnépakke som denne giver en anden energi. Der er et koncept, og der ligger tanke bag koalitionen. Det gør konstellationen mere unik, end hvis det blot var det lokale punkband og f.eks. Steel Inferno, der spiller koncert i byen.

Har I nogle særlige ritualer eller vaner, som I følger før eller efter jeres optrædener for at komme i den rette stemning eller for at forberede jer til showet?
Søren C - Archangel: Jaa, altså... i vores band øser vi jo ufattelige mængder blod ud over os selv, inden vi går på scenen. Det er en del af vores live-æstetik, og det kommer man hurtigt i voldsom stemning af.

Søren W – Pectora: Vi mødes altid senest en halv time før showstart for at gøre os klar. Og så har vi da et lille kampråb, som skal til for at få adrenalinen helt op og ringe.

Christian – Steel Inferno: Vores koncerter handler altid om at feste med publikum. Derfor starter vi gerne, inden vi er gået på scenen, med at få en fest i gang. Den står altid på bajere, hævi mætal på anlægget og andre godter. Derudover er vi store fans af at gå ud og hilse på publikum, før vi spiller.

Hvordan forbereder I jer som band på den forestående turné, og hvad ser I mest frem til ved at komme ud og spille live igen?
Søren C - Archangel: Vi holdt jo en nærmest tvungen pause stort set hele sidste år på grund af lineup-udskiftninger, og vi er nu endelig helt enormt klar og sultne på bare at spille de her sange for folk, som vi lige har udgivet.

Søren W – Pectora: For Pectoras vedkommende har vi jo lige udgivet vores nye plade, ”Twilight Knights”. Så denne gang har vi arbejdet hårdt på at øve nye sange op, som skal spilles live for første gang. Det glæder vi os til! Nu havde vi jo en fantastisk ”prøve” sammen med Riot City i Lübeck forleden – så vi fremstår altså fuldstændig skarpt til de her DK-shows! Det bliver fedt!

Christian – Steel Inferno: Vi forbereder os som til hvert show; dvs. øve, øve, øve. Derudover har vi også en håndfuld sange med fra vores næste album, som bliver udgivet engang senere på året. Vi roterer imellem dem fra show til show. Det, vi ser mest frem til, er at komme ud og levere en SPEED METAL-FEST sammen med vores kompagnoner fra Pectora og Archangel.

Hvordan vælger I hvilke sange, der skal inkluderes i jeres liveoptrædener, og er der nogle specifikke kriterier, I følger, når I træffer denne beslutning?
Søren C – Archangel: Vores debutalbum er kun seks måneder gammelt, så det bliver overvejende sange fra den plade. Mest af alt så handler det dog om at finde et flow i livesættet. Det nytter ikke noget, man knalder alle circlepit-sangene af under det første kvarter, og så er der ballader for resten af aftenen. Det er lidt ligesom en god fortælling. Der skal være en god åbner, lidt action, handling, spændingsopbygning, point of no return og så den gode for-/udløsning.

Søren W – Pectora: Fuldstændig som Søren siger, så snakker vi også enormt meget om, hvordan sætlisten skal sættes sammen. For Pectoras vedkommende laver vi plader og skriver sange med enormt meget variation. Der er både hurtige og langsomme sange med kæmpestor variation i dynamikken. Så det handler om at finde de sange, som kan skabe den rette dynamik på det rette tidspunkt i løbet af koncerten. Det kan der for vores vedkommende komme lange, lange snakke og venlige diskussioner ud af internt i bandet. Mest fordi alle har en holdning til de sange, vi nu engang har skrevet. Men det er klart, at når man har en kun 14 dage gammel plade ude ved showstart, så er nye sange selvskrevet i sættet. Også med betydelig hovedvægt!

Christian – Steel Inferno: Vi spiller de sange, som vi synes leverer den bedste SPEED METAL-FEST. Nu har vi spillet en del gange og har en god fornemmelse for, hvad der skaber det helt perfekte SPEED METAL-show - i vores optik.

Kan I dele nogle af jeres tanker om vigtigheden af visuel æstetik og scenepræsentation i jeres liveoptrædener, og hvordan har I arbejdet med dette i forberedelserne til turnéen?
Søren C – Archangel: Alle tre bands har stærke, visuelle tematikker kørende, men vores stikker nok mest ud. Æstetikken er drønvigtig. Bands må lære at forstå, at folk ikke gider betale penge for at se hverken unge eller midaldrende mænd/kvinder stå i deres baggy hverdagstøj og hygge sig. De kommer for at blive ført væk til en anden verden! Bare glemme hverdagens ævl og bavl, skoleopgaverne, gældsproblemerne eller hvad fanden ellers - de vil se et monster! Det skal være vildt og voldsomt i et eller andet omfang. Og så skal det være gennemført.

Søren W – Pectora: ”Gennemført” er nemlig det helt rette ord! Og hvordan skaber man noget gennemført? Det gør man – forhåbentlig – med musikken først og fremmest. Men live er det visuelle aspekt noget så vigtigt! Det samme med ens fremtoning på scenen. Archangel arbejder med blod, for Pectora er læder, frynser og nitter et afgørende aspekt, og hos Steel Inferno er der vel denim og det rå udtryk i fokus. Vi tænker enormt meget over, hvordan vi ser ud på scenen. Det er en del af showet. Det er en del af det, folk betaler for at se. Heavy metal er langt henad vejen et teater. Vi ønsker at underholde vores publikum. Ligesom vores visuelle aspekt for selve koncertpakken her har været af enorm betydning. Vi synes for eksempel, at artworket på turneplakaten er blevet enormt flot og gennemført. Tanken her har været at samle alle tre bands’ seneste pladeartworks på én koncertplakat.  Archangels ”dæmon”, Steel Infernos ”heavy rocker med Flying V” og Pectoras “skeletridder med sværd”. Det har vi tænkt enormt meget over.

Christian – Steel Inferno: Vi går ikke synderligt meget op i det visuelle. Det hele handler om at have en SPEED METAL-attitude. Vi tager dog vores kære lysmand Martin med til et par af showsene for at give festen prikken over i’et.

Hvordan håndterer I feedback, ris/ros og kritik fra fans og anmeldere, og hvordan påvirker det jeres fremtidige arbejde og jeres syn på jeres eget kunstneriske udtryk?
Søren C – Archangel: Den er sjov, for jeg er meget hyklerisk egentlig. Jeg bilder mig selv ind, at anmeldelser ikke rører mig overhovedet, og at det absolut ingen indvirkning får for sangskrivningen af min musik - og den sidste del er sådan set helt rigtig. Men et godt review går alligevel lige i underlivet, og et dårligt et kan få mig til at betvivle min eksistensberettigelse. Men det giver jo for god mening, når man tænker over det: Musikken er jo vores hjerteblod; det er vores livseliksir, og vi bruger ufattelige mængder energi (både ind og ud) på at skabe og forfine vores kunst. Og så kommer der en eller anden idiot og giver det 6/10, haha! Men sådan er det nu engang.

Søren W – Pectora: Anmeldelser er fine for Pectora. Både positive og kritiske anmeldelser. Det ændrer ikke på, at vi fortsat fremadrettet spiller og skriver lige præcis den type af musik, som vi har lyst til, om det så er en positiv eller kritisk anmeldelse. For os er det ikke vigtigt, om en anmelder synes, et nummer er godt eller ej. Dét, der derimod er vigtigt for os, er, når der bliver sat spørgsmålstegn ved, hvad vi som band kan tilbyde og udrette i en større kontekst for fans. Som I f.eks skrev på heavymetal.dk i jeres anmeldelse af ”Twilight Knights”: ”Det er egentlig en skam, at musik af den slags, som Pectora spiller, ikke har en større fanbase i Danmark, for deres nostalgiske firserlyd er virkelig gennemført”. Og senest med Devilutions anmeldelse af ”Twilight Knights”: "Men når pladen er bedst, og det er den ofte, så er den faktisk forbløffende god, og jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis ikke Pectora kom fra et land, som man ikke forbinder med klassisk metal, ja, så ville de have en del flere fans. Det er absolut et kompliment.” Hvis vi med ”Twilight Knights” kan åbne op for, at fans, der måske ikke ville gide at høre vores musik normalt, lige pludselig bliver nysgerrige efter at have læst en af jeres anmeldelser, så synes jeg egentlig, at lykken er gjort mellem band og anmelder. Ikke mindst for heavy metalscenen i Danmark, som virkelig har brug for et større fokus i både pressen, de danske venues og - mest af alt - på alle de danske festivaler (store som små). Der er så mange nye bands derude, der har så meget at tilbyde, men så få får en chance herhjemme.

Christian – Steel Inferno: Når det kommer til albumanmeldelser, sætter vi naturligvis pris på ros fra anmeldere. Kritik siger os ikke meget. Vi ved, hvad vi vil spille, og det er uforfalsket SPEED METAL. Når det kommer til anmeldelser af koncerter, tager vi selvfølgelig kritik til os, såfremt det har at gøre med opvisning og energi.