Year of the Goat - The Unspeakable

The Unspeakable

Genre:Hard rock

​Med skumle evangelier vil Year Of The Goat frarøve dig tid og sted

Year Of The Goat har deres musikalske udspring i 60’erne og 70’ernes dystre musikalske univers, og deres formål er da også at dyrke udførelsen af en mørk kunst med skumle evangelier tilsat en atmosfære, der får dig til at glemme tid og sted.

Bandet kommer fra Norrköping i Sverige og bevæger sig inden for de okkulte dele af metalgenren. Af andre bands, der med succes spiller inden for denne genre, er blandt andre Ghost, som har fået en hel del omtale i Danmark, og som vi på Heavymetal.dk er ret begejstrede for.

Denne stilart er da også svær at sætte i bås, men skal jeg alligevel forsøge at beskrive det med to ord: ”Mørk rock” synes rimelig passende.

Et hypnotisk album

Albummet starter med den næsten 13 minutter lange sang ”All He Has Read”. Sangen giver mig en følelse af at være blevet indkaldt til en okkult ceremoni med orgel og klokker, hvor jeg som lytter trækkes ind i en betroet cirkel og langsomt opsluges af de foruroligende toner. Klokken ringer, og guitaren tager over i lydbilledet for så at gå over i sangens egentlige melodi, hvor bandet sætter ind med doom-rytmer, alt imens sangen folder sig ud, og her er det, at Thomas Sabbathis betagende vokal kommer ind. Den fyr kan virkelig synge, og hans vokalharmonier er fantastiske. Denne sang er blot begyndelsen på dette hypnotiske album, der tager et par interessante drejninger.

The Unspeakable fortsætter med ”Pillars Of The South”, og bandet fortsætter med at bruge alle de tricks, der også gjorde første sang så fængende, men her er den bare kogt ned til et 5 minutters rocknummer (som det også gør sig gældende for resten af albummet). Et iørefaldende klassisk guitarriff, der understøttes af et orgel og akkompagneres af Thomas’ ængstelige stemme.

På det følgende nummer, ”The Emma”, sænkes tempoet, og der gøres mest brug af sang og et orgel samt en melankolsk bluesy guitar, der både fænger og drager og ligesom resten af albummet emmer af noget episk, uforglemmeligt og autentisk.

Albummet sluttes af med ”Riders Of Vultures”, der er bygget op om et doomriff og hypnotiske guitarharmonier samt et vokalarbejde, der oser af en svunden tid.

Der er noget genkendeligt over sangen, og det er som om, jeg har hørt det før, hvilket gør, at jeg læner mig tilbage i stolen og lader sangen betage mig. Det er også på dette tidspunkt, at Thomas’ stemme fortæller, at vi skal møde den mørke mester, og albummets klart tungeste øjeblik tordner herefter ud igennem mine højtalere. Det er massivt, og det prikker i huden. Så er du advaret!

2015 er Year Of The Goat

Hvis denne plade indikerer noget som helst, er det, at 2015 er året for Year Of Goat. The Unspeakable er bandets offergave med en samling sange, der muligvis vil komme til at ligge på en del lytteres top 10-lister, før året er omme. Derfor ofrer jeg også 9 kranier til dette hypnotiske album, som - hvis du giver det lov - vil forføre og hypnotisere dig.

1. All He Has Read
  2. Pillars Of The South
  3. The Emma