V/A - Nordic Metal - A Tribute To Euronymous

Nordic Metal - A Tribute To Euronymous

Genrer:Rock, Hardcore
Antal numre:15

Oprindeligt blev denne opsamling udgivet efter Euronymous' død og er lavet efter en idé han og Necropolis boss Paul "Typhoon" Thind havde. Sidstnævnte besluttede at lave denne CD som en posthum tribut til den respekterede Mayhem guitarist, som var en af de mest betydningsfulde mennesker for den tidlige Black Metal scene i norden. Tracklisten kan ses som en sidste hilsen fra bands og personer i hans omgangskreds, især bands som Emperor, Abruptum og Enslaved er jo tæt knyttet til hans legendariske person. Alle de forskellige kommentarer fra de involverede på CD’en er også tydeligt farvet af den dengang grasserende FOE (Friends of Euronymous) klike, som jo svor at ville gøre den morderiske Greve kold. Men nok historie for nu, denne genudgivelse indeholder en del sjældent og eksklusivt materiale der gør den til en lækkerbisken for enhver Black Metal freak. Abruptum lægger ud med en forpint collage af hjemsøgende vokaler og forpinte guitarer, mens man i baggrunden kører et slags Horror soundtrack. Euronymous' eget band Mayhem er her repræsenteret med to sange, "Freezing Moon" og "Pagan Fears", førstnævnte er en ekslusiv version med den døde Dead (sic!) på vokal og sidstnævnte har den nuværende og levende vokalist Maniac på vokal i en meget rå version af "De Mysteriis Dom Sathanas" nummeret. Dissection og Marduk viser den svenske side af de sorte kunster, førstnævnte med "Where Dead Angels Lie" og Tormentor coveret "Elizabeth Bathori" og Marduk med "Opus Nocturne" og skæringen "Untrodden Paths (Wolves part 2)". Emperor står for skæringer af den mere eksklusive art, Wrath Of The Tyrants demonummeret "Moon Over Kara-Sher" og den sjældne "The Ancient Queen" fra deres 7" EP. Mysticum er repræsenteret med to uspektakulære standard Black numre, hvor Thorns leverer varen med den Doom Black inficerede "Ærie Descends". Ophthalamia og Enslaved har også valgt to kendte numre fra deres regulære CD'er, nemlig Mayhem coveret "Deathcrush (Via Dolorosa)" og "Loke (Frost)". Hellhammer, Mayhems trommebasker, viser sin hyldest med Arcturus nummeret "Rodt og Svart", imens eks-Emperor mand Mortiis er med den dystre keyboard collage under det syrede navn "Unreleased Outro". En mægtig fin samling sange, for alle der vil have et overblik over den tidlige skandinaviske scene.